Lombok en de reis naar Flores - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Guido en Inge - WaarBenJij.nu Lombok en de reis naar Flores - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Guido en Inge - WaarBenJij.nu

Lombok en de reis naar Flores

Door: Guido en Inge

Blijf op de hoogte en volg Guido en Inge

09 Mei 2012 | Maleisië, Kota Kinabalu

Het laatste stukje ging over Bali. In de tussentijd hebben we weer veel gedaan, maar hebben we niet trouw een dagboek bijgehouden. Even opgraven uit ons geheugen....

Vanuit Bali zijn we met de ferry naar Lombok gegaan. Daar kwamen we pas om 22 uur aan, moesten nog eten en een stuk van anderhalf uur over land reizen. Om 24 uur kwamen we in Kuta Lombok aan. Het duurde even voordat we een slaapplek gevonden hadden (om 12 uur ’s nachts doen niet veel mensen meer open) maar uiteindelijk konden we voor 6 euro per nacht ergens slapen met ontbijt. De volgende dag zijn Guido en Gerwin gaan surfen, Jaqueline en Inge gingen naar Monkey Forest. Het surfen ging niet van een leien dakje, het was eerder suicide-surfen. Het water stond erg laag waardoor je al gauw op de rotsen klapten. De tocht naar Monkey Forest duurde iets langer dan gepland op de brommer, zo’n 2 uur. Omdat we laat vertrokken waren, kwamen we natuurlijk pas tegen 4 uur bij Monkey Forest aan. Daar aangekomen wilde iemand ons wel rondleiden. Gelukkig hebben we een paar zwarte apen gezien dus de reis was niet helemaal voor niets geweest. Na een beetje te zijn afgekoeld bij een waterval konden we weer aan de terugreis beginnen. De volgende dag zijn we op de brommers langs een paar mooie stranden gereden, echt een geweldige omgeving! Op maandag gingen we naar de Gili’s. De Gili eilanden zijn 3 eilanden vlak voor de kust van Lombok. Het zou een paradijs op aarde moeten zijn met witte stranden, blauwe zee en mooie duikstekken. Na een stop in het winkelcentrum van Mataram (waar we eindelijk een fototoestel voor Inge gevonden hebben) kwamen we aan op Gili Air. Terwijl we op Gili Air verbleven hebben we uitgerust op het strand, gedoken, zonsondergang bekeken, zonsopgang bekeken en plannen gemaakt voor de komende dagen. Na 1 dag is Marijke er weer bijgekomen vanaf Bali en waren we weer gezellig met z’n 5en. Guido wilde graag nog een duikcursus gaan doen, Rescue-diver, terwijl Inge graag naar de kraterrand van de Rinjani-vulkaan wilde. Dat betekende dat Guido op de Gili’s achterbleef en Inge samen met Jaqueline naar de kraterrand ging. Toen waren we voor het eerst sinds 8,5 maand niet meer dag en nacht samen. Gerwin ging op 27 april het land uit, Jaqueline en Inge gingen richting de vulkaan en Marijke en Guido bleven op Gili Air. De duikcursus was echt geweldig vet. Veel geleerd tijdens de cursus om eventuele duikers in de problemen te kunnen helpen. Een paar oefeningen in het zwembad en de rest rondom de 3 gili’s. Het duiken rondom de gili’s viel erg tegen maar dankzij de cursus was het toch gaaf om te duiken. De tocht naar de kraterrand van Rinjani was pittig, maar zeker de moeite waard.

Op koninginnedag begonnen we met z’n 4en aan een 4 daagse boottocht. Eerst zagen we elkaar allemaal weer in Sengigi en zijn toen naar het oosten van lombok gereden om aan boord te gaan. Het was een hele mooie boottocht met af en toe een wilde zee maar gelukkig is er niemand ziek geworden. We zijn op wat eilandjes geweest voor een wandeling of om te snorkelen. De hoogtepunten van de boottrip zijn de stops op Komodo en Rinca eilanden. Dit zijn 2 van de weinige plaatsen waar de Komodo varanen heersen. Op beide eilanden hebben we een wandeling gemaakt en hebben we van dichtbij de draken kunnen bewonderen. Super mooie beesten met dikke klauwen. We hebben er weinig in beweging gezien omdat ze allemaal in de hitte in het zand lagen rond te gapen. Erg gevaarlijk zagen ze er natuurlijk niet uit zo.

We zijn op 3 mei aangekomen op het eiland Flores. In Labuanbajo zijn we op zoek gegaan naar een hotel. ’s Avonds zijn we nog wat gaan drinken met de andere boot reizigers. Verder hebben we Jacqueline eerst gedag gezegt en later Marijke. Wat zal het weer stil zijn om met z’n tweetjes verder te reizen. Wij hebben de boot gepakt naar het eiland Kanawa. Een rustig klein eilandje waar we in een tent hebben overnacht. Heel eenvoudig allemaal met een restaurantje en eromheen een mooie zee met veel koraal. Rondom het eilandje was het geweldig snorkelen. We hebben 2 dagen gedoken in het komodo nationaal park. Weer zijn we op zoek gegaan naar manta’s maar helaas geen gezien. Wel zagen we een eagle ray die voorbij kwam gezwommen, dit maakte de duik naar manta point toch nog goed. Verder hebben we veel grote vissen gezien en veel verschillend mooi koraal door elkaar, zover we konden kijken. Een hele bijzondere plek om te duiken met veel verschillende stromingen.
Will en Brigitte, bedankt voor jullie duikfoto’s en de hollandse drop.

het verhaal is deze keer niet zo lang geworden (denk dat niet veel mensen daar rouwig om zijn ;)) maar foto's hebben we in overvloed!

Nu zitten we in Kota Kinabalu, in Maleisisch Borneo. Daar gaan we beginnen aan het voorlaatste deel van ons avontuur!

Groetjes Guido en Inge

• 09 Mei 2012 - 05:49

Buurvrouw:

Ooooh wat gaaf! Ben echt jaloers op jullie! Ziet er super uit daar! Wat 'n leventje!

Wij gaan binnenkort ook aan onze avonturen beginnen: Noorwegen en 'n weekendje Stramproy!! Haha, verschil moet er zijn! ;)

Geniet samen van jullie voorlaatste deel van de reis! Nog 53 dagen.. Enjoy!

Liefs uit de Brem!

• 09 Mei 2012 - 05:56

Jan En Truus :

Ho i Guido en Inge.Goed te lezen dat jullie het nog steeds naar je zin hebben.En toch die keer ook overleeft zonder elkaar haha. En het zijn weer erge mooie foto,s hebben wij gezien.We zouden zeggen geniet er nog van want die laatste weken zijn zo weer voorbij. Gr. en liefs vanuit Son

• 09 Mei 2012 - 08:23

Esther:

Ziet er weer heeerlijk uit daar allemaal!!!
    Geniet er nog van saampies!

liefs

• 09 Mei 2012 - 08:39

Willempie:

Ik vind het niet meer leuk om te lezen als ik zelf op mijn werk zit -_-' maar goed foto's zijn weer goeie! Geniet er van

• 09 Mei 2012 - 08:40

Nick:

Ziet er weer goed uit zeg! Dat strand!! WIT!! haha dat is beter als dat duffe strand hier aan de Noordzee.

Is het aftellen al begonnen? Of kan het niet lang genoeg duren?

Geniet er nog van!

Gr. Nick

• 09 Mei 2012 - 10:12

He! Raad eens, vandaag zat ik met will en birigitte op de boot :-) hadden ze het opeens over inge en guido, echt grappig dat ze daarna mij tegenkwamen.
    Geniet van Borneo!

• 09 Mei 2012 - 11:03

Wendy En Maarten:

wat een gave foto's!!!!!!!
    geniet van de tijd op Borneo!

• 09 Mei 2012 - 16:59

Wim En Wilma:

He Inge en Guido,
    Lekker genieten van de laatste weken op het mooie Borneo. Wij moeten het met jullie mooie verhalen en foto's doen :-( Heel veel plezier en tot binnenkort!!

• 11 Mei 2012 - 14:17

Elly:

Hej hej,
    Jullie verhalen vervelen ons nog lang niet hoor! Maar jullie hebben het natuurlijk ook erg druk gehad met feesten....
    Foto's zijn weer speactaculair!
    Maak nog maar veel mee, zodat wij weer kunnen meegenieten.
    Liefs van ons