Op avontuur in Sarawak - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Guido en Inge - WaarBenJij.nu Op avontuur in Sarawak - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Guido en Inge - WaarBenJij.nu

Op avontuur in Sarawak

Door: Guido en Inge

Blijf op de hoogte en volg Guido en Inge

04 Juni 2012 | Singapore, Singapore

Hallo trouwe lezers,

hier weer een reisverslag met foto's om jullie bezig te houden.

Vanuit Sabah zijn we met de bus verder gereisd naar Brunei. Brunei is een klein welvarender land als de andere landen in de omgeving vanwege olie. Brunei bestaat uit 2 losse stukken land wat zich eigenlijk in Sarawak bevind. In Brunei zijn we eerst aangekomen in het noordelijk deel Temburong. Dit is het kleinste stuk van de 2. We wilden daar graag een Nationaal Park bezoeken om daar een wandeling te maken. Openbaar vervoer kennen ze hier niet echt, dus moesten we met een private car naar het park toe, wat in verhouding duur was. Na een bezoek aan het park zijn we met een speedboot naar de hoofdstad Bandar Seri Begawan gevaren. Die tocht was mooi, langs mangrovebossen, over de zee en door rivieren met een behoorlijke snelheid. In BSB hebben we een ronde door de stad gelopen, mooie moskee gezien en de water village. We hebben ook nog een heerlijke duik in het zwembad bij onze jeugdherberg genomen omdat het echt veel te warm was! Brunei vonden we, al bij al, maar een vreemd land met rare gewoontes, dus besloten we de volgende dag verder te reizen naar
Sarawak, Maleisië.

Daar kwamen we aan in Miri. Miri is vooral een uitgangspunt om te vliegen naar Bario in de Kelabit Highlands of naar het Nationaal Park Mulu. We wilden hier niet lang blijven, maar doordat we niet snel konden vliegen moesten we ons er toch een aantal dagen vermaken. We zijn nog een dagje naar Nationaal Park Lambir Hills geweest, daar hebben we een leuke wandeling gemaakt.

Op dinsdag, 22 mei, konden we eindelijk naar Bario vliegen. En wat voor vlucht was dat, een klein propellor vliegtuigje voor 19 mensen... Spannend maar leuk om een keer mee te maken. Bario staat bekend om zijn heerlijke ananassen en beroemde Bario-rijst. Tijdens onze eerste lunch hebben we beide dingen kunnen proberen en zijn inderdaad erg lekker! Door de naam Kelabit Highlands dachten we dat we weer in de bergen beland waren. Dat bleek niet zo te zijn, het was nog net zo jungle als de rest van Borneo. Het ligt alleen wat hoger, op zo’n 1000 meter, wat een aangenamere temperatuur geeft. Tijdens onze eerste avond in Bario hebben we een gids kunnen regelen die ons mee wilde nemen voor een 5 daagse jungle-trekking, samen met nog een Duits meisje. Die trekking was echt heel gaaf! Een van de hoogtepunten van onze reis, misschien zelfs wel het hoogtepunt! We hebben 4 dagen gelopen door de jungle, geslapen in primitieve hutjes met maar 3 wanden en een dak, zelf onze groenten bij elkaar geplukt, eten klaar gemaakt op een vuurtje, gewassen in jungle riviertjes. Kortom, heerlijk back-to-basic. Onze gids Rian was erg goed. Hij heeft de hutjes waar we in sliepen zelf gebouwd met vrijwilligers. Ook heeft hij een project opgestart om met vrijwilligers en lokale mensen de jungle te beschermen tegen boomkap. Over zijn project vertelde Rian ’s avonds. Het was mooi om te horen hoe enthousiast hij is over het project. Helaas hebben we weinig wildlife gezien tijdens onze wandelingen, maar dat mocht de pret niet drukken. Onze laatste dag en nacht hebben doorgebracht in het dorp waar Rian woont; Pa’ Umor. Daar hebben we gegeten in een traditioneel longhouse. Een longhouse is typisch iets wat in Sarawak voorkomt. Dit is zijn eigenlijk verschillende rijtjeshuizen aan elkaar. Ieder heeft een eigen deur van prive huis met een brug naar een gemeenschappelijk deel. Dit deel is net zo groot als het woongedeelte maar bestaat uit 1 lange gang in de volle lengte van de rijtjeswoningen. Hier koken en eten alle families. Iedereen heeft zijn eigen stuk om gebruik van te maken. Het idee van deze woningen is dat het hele dorp min of meer als 1 familie leeft. In de loop van de tijd is het dorp wat uitgebreid en er niet voldoende plaats meer was in het longhouse. Daarom staan er nog wat woningen omheen. Rian gaat binnenkort zijn woning aan het longhouse vastmaken om daar te wonen en ook gasten kan ontvangen. Het was dus een geweldige ervaring.

Na Bario stond Nationaal Park Mulu op het programma. Mulu was heel wat anders dan Bario, vol met toeristen en alles moest vooraf geboekt worden. Echte natuurlijke wandelpaden kennen ze hier niet, alles gaan over een soort bruggen. Niet echt iets voor ons dus. Maar toch hebben we ook hier weer mooie dingen gezien. Mulu staat bekend om de mooiste en grootste grotten, dus daar hebben we een kijkje genomen. We hebben 4 grotten bezocht, die alle 4 mooi waren. In 1 van de grotten, de Bat Cave, zitten miljoenen vleermuizen. Als het begint te schemeren, komen ze allemaal naar buiten om eten te zoeken. Dit gaat in hele vlagen van honderden vleermuizen tegelijk naar buiten. Ook dat hebben we bekeken, heel mooi om te zien! De volgende dag hebben we een canopy wandeling gemaakt. Eigenlijk hadden we de vlucht terug naar Miri pas op 1 juni staan, maar we hadden alles al gezien en konden gelukkig een dag eerder al terugvliegen.

In Miri hebben we onze spullen opgehaald, lekker gedouched en de nachtbus naar Kuching gepakt. In Kuching hebben we een leuke weekendmarkt bezocht en eindelijk eens souvenirs gekocht. Ook hebben we nog Bako Nationaal Park bezocht. Mooi park aan de zee met verschillende wandelingen. Daar hebben we 2 wandelingen gecombineerd. De eerste ging naar het strand waar we Proboscis monkeys zouden kunnen zien. Helaas waren die er niet, maar de mooie omgeving maakte alles goed. Daarna een ronde van ruim 5 kilometer door de hitte gelopen.

Vandaag zijn we naar Singapore gevlogen. Daar slapen we 2 nachten en gaan dan beginnen aan een ronde op het vaste land van Maleisie. De laatste 4 weken zijn ingegaan, het einde komt nu erg dichtbij!

Fotoserie: https://picasaweb.google.com/101601467221489267971/OpAvontuurInSarawak?authkey=Gv1sRgCJKt-Y-52ZzMCQ#

• 04 Juni 2012 - 12:59

Jan En Truus:

Hoi Guido en Inge
    Zo we hebben jullie verhaal weer gelezen en de foto,s bekeken .Er zitten weer mooie bij en ja het gaat nu heel snel voordat jullie normale leven weer gaat beginnen haha.En zo te zien erg mooi weer wat wij hier niet kunnen zeggen de hele dag regen , dus wij zouden zeggen breng maar eenbeetje mee naar Nederland
    Groetjes van ons en tot ziens

• 04 Juni 2012 - 13:13

Es:

Zo ik heb jullie verhaal weer gelezen en idd de laatste 4 weken zijn ingegaan!!

Nog meer volle gas gaan genieten dan jullie al deden dus ;) !!

Enne serieus, jullie willen niet weten wat een mukweer het hier is dus geniet ook van 't lekkere weer nog maar ff flink!!!

Liefs xxx

• 04 Juni 2012 - 18:11

Jacqueline:

vliegtuig... vliegtuig...vliegtuig... Wat een hoop vliegen opeens! Ik ben jaloers op de temperatuur waar jullie in zitten. Weet dat het soms een beetje te warm kan zijn, maar hier was het op 3 juni even warm als vorig jaar met 2e kerstdag (!). Ongeloofelijk. Vandaag mijn eerste werkdag gehad, gelukkig niemand laten doodgaan ;-).
    Liefs Jacq

• 05 Juni 2012 - 07:14

Piet En Carrie:

Hoi Inge en Guido,

Jullie hebben weer schitterende foto's gemaakt en een boeiend verslag gemaakt van jullie belevenissen.
    Het aftellen is inderdaad begonnen zowel voor julie als voor ons hier in het koude, natte kikkerlandje. Geniet er nog maar van, zolang jullie nog kunnen.

Gr. Piet en Carrie

• 05 Juni 2012 - 10:23

Stefan:

Weer een leuk verhaal en mooie foto's! Volgens mij kunnen jullie nooit meer wennen aan Nederland ;-)

Geniet er nog ff van. We zien jullie snel weer.

Groeten Stefan

• 05 Juni 2012 - 13:22

Elly:

We hebben weer genoten van de prachtige foto's en het mooie verhaal. De jungle-trekking leek me ook heel bijzonder. Nog heel veel plezier tijdens jullie laatste weken van deze superreis. Er kunnen vast nog wel wat onvergetelijke ervaringen bij!
    Liefs van ons

• 12 Juni 2012 - 12:49

Lieke:

Ik wil ook een wandelende tak!! :)

Tot SNEL! :D

X