Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Guido en Inge - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Guido en Inge - WaarBenJij.nu

Bali

Door: Guido en Inge

Blijf op de hoogte en volg Guido en Inge

25 April 2012 | Indonesië, Batavia

Hallo allemaal!
Het heeft weer eventjes geduurd maar hier weer een update van onze avonturen met fotoserie

4 april zijn we tegen de middag op Bali aangekomen. We kwamen aan in Gillimanuk met de boot. Vandaar uit is het het makkelijkste om West Bali Nationaal Park te bezoeken wat op onze planning stond. Daar een luxe hotel gevonden voor een schappelijke prijs. Heerlijk weer een nacht luxe slapen na 2 beroerde kamers. De volgende dag vroeg uit de veren om het nationaal park te verkennen. We hebben door jungle gelopen, gevaren met een bootje door de mangrove-bossen en nog een wandeling door de jungle. Daar in de jungle hebben we het Tarzan-gevoel weer kunnen krijgen door aan een liaan te slingeren. Nee San, Neel en Liek, ik ben het nog niet verleerd :)
Het volgende wat op ons programma stond was duiken op Pulau (eiland) Menjangan. Daarvoor moesten we in het plaatsje Pemuteran slapen. In de LP stond al dat de accomodatie daar duur was, dus we stonden niet erg te kijken van de hoge prijzen. Wat het voordeel dan is als je iets meer betaald, is dat je wederom een luxe kamer hebt met een heerlijk zwembad erbij! ’s Avonds zijn we naar een ceremonie in het dorpje geweest. In Bali is het overgrote deel van de mensen Hindoeistisch. Dat is op het hele eiland goed te zien; overal staan beeldjes en tempels en ieder huis heeft zijn eigen offerplaats. Meerdere keren per dag worden daar ook dingen geofferd; kleine, van bananenbladeren gevlochten bakjes met rijst en bloemetjes en soms een koekje erin. Ook zijn er overal ceremonies die soms dagen of weken lang duren. De ceremonie waar wij naar toe geweest zijn was in verband met volle maan en wordt maar 1 keer per jaar gehouden. Maar hier vinden ze altijd wel iets om een ceremonie te houden. Bij de ceremonie hebben we wat dans gezien, gamelan-spel (indonesische muziek), een soort cabaret voorstelling waar we niets van begrepen omdat het in het Indonesisch was. Verder ontzettend veel mooi geklede mensen, niet alleen de mannen en vrouwen maar ook al hun kindjes. Heel mooi om te zien.
De duik naar het eiland was vooral erg gezellig maar niet echt spectaculair. Diezelfde dag zijn we doorgereisd naar Lovina, een plaatsje in het noorden van Bali. We reizen nog steeds met z’n 5en, wat het allemaal een stuk makkelijker maakt. Zo hebben we vaak een prive-busje voor dezelfde prijs als een lokale bus, als we accomodatie zoeken blijft 1 iemand bij de spullen terwijl de anderen gaan onderhandelen over de prijs, want die kan altijd lager als je met 5 bent.
In Lovina mochten we meteen de eerste dag vroeg op om dolfijnen te zien zwemmen met zonsopgang. Erg gaaf, alleen jammer dat er nog tig andere bootjes waren. Die andere bootjes gingen na een uur terug maar wij hadden meer tijd geboekt om met de dolfijnen te zwemmen. Dat is gelukt, we zwommen in dezelfde zee, maar de dolfijnen waren snel weg zodra we in het water sprongen... Maar we hebben ze nog zien springen en kunstjes maken dus het was zeker de moeite waard. We hebben de volgende dag scooters gehuurd om wat meer van het eiland te zien. We zijn naar een tempel in het water geweest, Pura Ulun, we zijn bij een dierencentrum geweest, we hebben GitGit watervallen bezocht en later nog gezwommen in een hotspring. Ook zijn we nog een dag gaan duiken bij een 140 meter lang wrak uit de 2e wereldoorlog. Weer erg mooi! ’s Avonds hebben we de verjaardag van Gerwin gevierd en hebben we heerlijk verse vis op het strand gegeten en later cocktails gedronken in een barretje.
Na 4 nachten in Lovina werd het tijd om weer verder te reizen en gingen we door naar Ubud. Onderweg hebben we een aantal tussenstops gemaakt; de eerste stop was een dorpje met uitzicht op Gunung Batur, een vulkaan van 1717 meter hoog. De volgende stop was een koffieplantage waar ze gelukkig ook thee serveerden. Via een mooie weg kwamen we bij de eindbestemming Ubud aan. Daar hebben we weer een hele leuke accomodatie gevonden, 2 bungalowtjes aan elkaar vast met elk een buitenbadkamer. Onze eerste dag in Ubud, 12 april, hebben we eerst de omgeving verkend door middel van een wandeling. Mooie wandeling door Monkey Forest, een bos met een tempel bevolkt met maquaces-apen. Verder door dorpjes die leven op de verkoop van houtsnijwerken, door de rijstterassen en bossen. De volgende dag kwamen we er achter dat ons visum over een week verloopt dus het werd tijd om die te verlengen. Daarvoor moesten we naar Denpasar, 22 km van Ubud af. We zijn uiteindelijk de hele ochtend en een deel van de middag kwijt geweest met het immigratiekantoor te vinden en de weg weer terug vinden naar Ubud. Guido heeft samen met Gerwin zijn surfkunsten nog getest in Kuta wat hem nog redelijk af ging. Helaas waren er maar weinig golven die we konden pakken. De volgende dag had Inge een vrouwendagje. Eerst 4,5 half uur bij de spa gezeten voor een traditionele Balinese massage, een gezichtsbehandeling, haarbad, manicure en pedicure samen met Marijke en Jacqueline. Daarna zijn we sieraden gaan maken van zilver. Heerlijk zo’n dagje. Guido en Gerwin hebben vooral genoten van de rust. ’s Avonds cocktails gaan drinken en lekker gaan eten omdat dit voorlopig de laatste avond met z’n 5-en was. De volgende dag stond er weer een actieve dag op het programma, we gingen raften! Helaas konden we niet met 5 in een boot dus werd het een mannen en een vrouwenboot. Het was een hele mooie omgeving, de rivier was vrij laag dus zaten we regelmatig vast met de boot en was het daardoor niet de gaafste raft die we gedaan hebben. Het spectaculairste van de hele raft was dat de vrouwenboot omsloeg en we een behoorlijk eind uit de boot spoelden. Dat resulteerde in blauwe schenen en pijnlijke billen en een hele ervaring rijker :) Marijke ging na de lunch terug naar Ubud, wij gingen met Gerwin en Jacqueline naar Sanur. In Sanur hebben we 1 nacht geslapen en de volgende morgen vroeg naar Nusa Lemongan gegaan met de boot.
Op Nusa Lembongan hebben we wederom een leuke accomodatie gevonden; een houten huis aan het strand met dus een geweldig zee-uitzicht vanaf je bed. We kunnen het natuurlijk altijd slechter hebben :) Bij Nusa Lembongan kun je mooi duiken en surfen en heeft mooie witte zandstranden. De dag dat we aangekomen zijn, zijn de mannen gaan harpoen-vissen. Een leuke ervaring door met het snorkelen naar beneden te duiken en op een vis te schieten. Guido had er vrij snel al eentje gevangen maar daar bleef het ook bij. Gerwin had helaas geen prijs. Ze kregen nog een vis mee zodat we een volledige maaltijd hadden voor 4 personen. De vrouw van onze accomodatie had de vis lekker klaar gemaakt en zo konden we heerlijk eten bij zonsondergang. Het duiken rondom het eiland moest natuurlijk uitgeprobeerd worden. Duiken waren mooi, een gave driftduik en een duik over mooi koraal. We hebben een poging gedaan om te surfen maar de golven waren niet echt geweldig. Toch hebben we ons de hele ochtend kunnen vermaken. ’s Middags hebben we een brommer gehuurd om de rest van het eiland te zien. Die bestaat voornamelijk uit mooie stranden en jungle-achtig binnenland. Daarna zijn we doorgereden naar Nusa Ceningan, een klein eilandje wat langs Nusa Lembongan ligt. De volgende dag zijn we met een snorkeltrip meegegaan. De zee staat hier bekend om dat er zoveel manta-roggen te vinden zijn, die goed te zien zijn met een snorkeltrip. Helaas kwamen die niet opdagen toen wij in het water lagen maar we hebben wel mooi gesnorkeld. De rest van de dag hebben we bij het huis gehangen met af en toe een afkoelende duik in de zee. Vrijdag werd het weer tijd om terug te gaan naar Bali. Daar gaan we met de boot door naar Lombok, waar ons weer een nieuw avontuur te wachten staat.

foto's: https://picasaweb.google.com/101601467221489267971/Bali?authkey=Gv1sRgCJvQhpP32Nf58gE

• 24 April 2012 - 17:04

Elly:

Wat is dit weer super! Het is nauwelijks bij te houden wat jullie allemaal meemaken. We genieten volop met jullie mee. Kijken weer uit naar nieuws vanuit Lombok! Veel plezier!
    Liefs, Hans en Elly

• 24 April 2012 - 17:55

Teun En Linda:

Wat een leuk verhaal weer, zo te zien vervelen jullie je geen moment. Leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken. Haha net gekeken en over 67 dagen zijn jullie terug !! Dus geniet nog van alles wat jullie mee maken..
    Liefs en een dikke knuffel !!
    X

• 24 April 2012 - 18:40

Famke:

Dat was grappig al die aapjes. En ik vond je leren sjaal ook wel leuk.

Liefs, Famke en de rest

• 24 April 2012 - 20:24

Helmie & John:

Wereldreizigers! Ziet er weer goed uit! heerlijk zeg, zwemmen met dolfijnen, cocktails op t strand, verse visjes, en ga zo maar door! Ook mooie foto's, zie ik daar een rok/gewaad bij Guido? very sexy ;-) En dat jullie dat durven met die slangen! bah bah! Gezellie dat jullie nog met een groepje zijn, dat is ook wel eens fijn! Nou veel plezier in Lombok! en de groetjes van John! xx Helmie

• 25 April 2012 - 10:09

Wendy En Maarten:

Geniet maar lekker!!!!!

• 25 April 2012 - 11:50

Nick En Esther:

Vette foto's man! Zeker die onderwater zijn erg mooi!

Have fun nog!
    Gr. Ons

• 25 April 2012 - 19:06

Job & Lieke:

Haha lache die foto's:) heel wa aapjes gezien:)
    ziet er echt uit als een paradijs, zowel boven als onder water!!
    nog wel zin om ooit terug naar NL te komen?:)
    zag er erg gezellig uit met z'n 5e, geniet er nog ff volop van!
    gr

• 26 April 2012 - 08:46

Piet En Carrie:

We hebben weer genoten van de mooie foto's met de daarbij behorende tekst.
    Blijf schrijven en kieken!

Gr. Piet en Carrie

• 27 April 2012 - 07:59

Stefan:

Leuk verhaal en leuke foto's! Geniet er zeker nog even van :)

• 27 April 2012 - 12:40

Willem&Jan:

Gave foto's man en weer een leuk verhaal! Have fun daar!!!