Sabah - Alle aapjes kijken - Reisverslag uit Bangar, Brunei van Guido en Inge - WaarBenJij.nu Sabah - Alle aapjes kijken - Reisverslag uit Bangar, Brunei van Guido en Inge - WaarBenJij.nu

Sabah - Alle aapjes kijken

Door: Guido en Inge

Blijf op de hoogte en volg Guido en Inge

17 Mei 2012 | Brunei, Bangar

We hebben inmiddels onze eerste week in Sabah, Borneo erop zitten en we hebben niet stil gezeten.
Op 9 mei zijn we een dagje in Kota Kinabalu gebleven. Daar hebben we gewinkeld en een beetje gepland wat we in Borneo willen gaan zien. We begonnen met 2 nachten in Sepilok slapen. Sepilok staat vooral bekend om het Sepilok Orang-Utan Rehabilitation Centre. In dit centrum worden zieke orang-utans gebracht of weesjes zonder moeder of die in gevangenschap gehouden werden. Je kunt het centrum bezoeken tijdens 2 voedertijden. De nog hulpbehoevende orang-utans die niet of niet helemaal voor hun eigen eten kunnen zorgen komen dan lekker fruit eten. De orang-utans die niet meer afhankelijk zijn van het eten zullen de jungle in trekken en mogelijk nooit meer terugkomen. Wij zijn eerst naar de ochtend voeding geweest. Dit was echt leuk !De Lonley Planet waarschuwde ons dat er een kans was dat je geen apen zag. Gelukkig hadden wij dat niet; wij zagen er wel 5! 1 zat er zelfs in een boom een meter van het kijkersplatform vandaan. Mooi hoe die orang utans zich voorbewegen; er zitten echt wat menselijke trekken in. Dat is niet gek, de orang utan heeft bijna 97% hetzelfde DNA als de mens. Ook zaten er macaques die absoluut niet mensenschuw zijn. We hebben nog een video gekeken over wat het centrum allemaal doet. ’s Middags zijn we weer teruggelopen naar het centrum voor het middag eten voor de apen. Het entreekaartje was tenslotte de hele dag geldig (we blijven Nederlanders he..). Toen we op het platform stonden waren er veel mensen maar geen apen. Het begon ook nog eens heel hard te regenen! Uiteindelijk kwam er 1 aap met een babytje, wat heel leuk was. Toen we verder liepen naar de uitgang zat er nog een orang utan vlak bij het hek. Hij vond de regen ook helemaal niet leuk, zat met zijn hand boven zijn hoofd en keek heel zielig. Toen de regen uiteindelijk gestopt was zijn we naar het Rainforest Discovery Centre gegaan, een regenwoud met wandelpaden. We hebben daar over een canopy walkway gelopen en wat wandelpaden in het park. Guido had bij de receptie van onze lodge gevraagd of we op slippers konden gaan; ja dat kon wel. Omdat het zo hard geregend had waren de wandelpaden niet zo geweldig meer en zaten we al snel onder de modder. Toen we bij de lodge terugkwamen bleek dat we toch beter schoenen aan hadden kunnen doen, het resultaat was 7 bloedzuigers aan onze voeten.

Het volgende wat op de planning stond was een wildlife rivercruise op de Kinabatagan rivier. We hadden een leuke tourpackage gevonden voor 2 nachten. Onderweg naar de Kinabatangan rivier was alles erg mooi groen. Het jammere was dat het vooral door de palm-olie plantages kwam. Daar zijn er erg veel van.
Toen we aankwamen zijn we meteen met de middagcruise meegegaan. Het begon goed, we zagen al snel macaques en even later nog een water monitor lizard. Maar toen begon het weer te regen, heel hard, dus zijn we omgedraaid. Na het eten zijn we met de avondcruise meegegaan. Het regende zachtjes toen we gingen en zagen erg mooie vogels. Helaas begon het later weer harder te regenen dus hebben we ook deze cruise eerder af moeten sluiten. De volgende ochtend was het droog, dus zaten we om 6 uur weer paraat in de boot voor de dauwcruise. En daar hebben we behoorlijk wat wildlife gezien! Proboscis-apen (daar staat de regio om bekend), een wilde orang-utan met een kleintje, een krokodil, short- en long-tailed macaques, een watermonitor lizard, een hornbill (vogel), een kingfisher (wederom een vogel) en een grey leaf monkey. Dus dat was zeker de moeite waard, echt heel gaaf! Na het ontbijt gingen we voor een junglewandeling. Toen we met de boot op weg gingen naar het startpunt stak er nog een slang de brede Kinabatangan river over. Met de wandeling zelf hebben we niet veel gezien, alleen erg veel water en we hebben beide natte voeten gehaald (kletspoten). Aan het einde van de middag stond er weer een middagcruise op het programma. Daar hebben we wederom veel proboscis apen en macaques gezien. Ook zagen we hornbills, een arend en een zeldzame red leaf monkey. Eigenlijk stond er voor ’s avonds een nachtwandeling op het programma maar we hadden niet zo’n zin om weer door de modder te banjeren. We konden toen mee met de avondcruise. Daar hebben we een van de mooie vogels van de avond ervoor op de foto vast kunnen leggen, een kingfisher in elk geval. Ook hebben we een uil gezien en nog een nachtdier waarvan we niet weten wat het is. Toen zat de wildlifecruise er weer op en konden we weer terug reizen naar Kota Kinabalu.

Het laatste wat we graag in Sabah wilden doen was raften. Dat zou erg gaaf moeten zijn. Om 5:30u moesten we klaar staan voor een lange bus en treinrit. De treinrit gaat over het oudste spoor van Borneo en dat was goed te voelen. We werden anderhalf uur lang helemaal door elkaar geschud, maar het was een mooie omgeving. Toen kon het raften beginnen. We zaten met 8(!) mensen in de boot waaronder 2 instructeurs. Onze overige bootgenoten waren redelijk stevig dus we hadden een behoorlijke diepgang. Het water stond tot aan onze enkels, terwijl die normaal droog moeten zijn... De rest kun je raden. Het meeste peddelwerk hebben wij met z’n 2en gedaan, de rest deed weinig. Maar de rivier was super gaaf, erg wild met lange versnellingen. In het totaal zijn we 2 keer omgeslagen en 2 keer uit de boot gevallen. Het water was gelukkig niet zo koud als in Zuid Amerika dus konden we gewoon in onze zwembroek raften. Het was zo warm in de boot dat we af en toe tussen de versnellingen door konden zwemmen (wat we soms tijdens de versnellingen ook deden dus...). Al met al, een supergave raftrivier maar het was leuker geweest als we met peddelende mensen in de boot zaten.

Inmiddels zijn we aangekomen in Brunei! We zijn nu in het deel Temburong. We gaan nu Brunei wat verkennen en door naar Sarawak, het andere Maleisische deel van Borneo.

We hebben weer een foto serie voor de kijkers thuis:

• 17 Mei 2012 - 12:19

Wim En Wilma.:

He Inge en Guido,
    Da's weer een mooi verslag met vertederende foto's. Dat gevoel van regen, dat kennen we!! Als het zo groen is, dan is het meestal een teken van .... nattigheid. En aapjes kijken, blijft geweldig. Blijf vertellen en foto's sturen! Liefs Wim en Wilma.

• 17 Mei 2012 - 17:32

Linda En Teun:

Weer een leuk verhaal en super mooie foto's !!

Liefs x

• 18 Mei 2012 - 01:52

Nikki:

Hey Guido en Inge, Ziet er erg gaaf uit daar. Leuke aapjes vooral die wat bij de andere in de kont kijkt hihi :). Raften zal ook erg vet geweest zijn. Geniet er nog even van en we zien jullie snel weer in real life ;) xxx Nikki

• 19 Mei 2012 - 20:06

Lieke:

Buurtjes!
    So, gaaf dat raften! Net iets meer actie dan kanoën in de ardennen ;-) Inge, ik vind jou 'n stoere chick!
    Wij hard werken hier en jullie een beetje aapjes kijken.. Verschil moet er zijn! ;-)
    Genieten daar en tot 'snel'!
    X

• 21 Mei 2012 - 12:31

Toos Van Der Steen:

Hoi guido en inge
    leuk verhaal en mooie foto's geniet
    nog van je vakantie en reisverslag blijven doen.
    gr van harry en toos

• 21 Mei 2012 - 13:21

Piet En Carrie:

Hoi Inge en Guido,

Blijft leuk, aapjes kijken waar dan ook.
    Jullie hebben weer schitterende foto's gemaakt en leuke dingen gedaan.
    Geniet er nog maar even van.

Gr. Piet en Carrie

• 22 Mei 2012 - 05:33

Willempie:

Cool cool weer dit alles flink wat familie gezien lees ik al wel haha. Have fun daar!!!

• 22 Mei 2012 - 19:19

Jacqueline:

Wow orang-oetangs, die heb ik moeten missen. Ik geloof trouwens dat het DNA van een varken ook voor 97% met de mens overeenkomt, maar dat terzijde. Jammer dat jullie zoveel regen hebben gehad, in Flores was het helaas niet veel anders.
    Prachtige foto's heb je weer gemaakt met je fototoestel.
    Ik ben inmiddels weer thuis en heb zoals je misschien al hebt gezien mijn laatste blog geschreven. Vandaag het sollicitatiegesprek in Assen gehad en ik ben aangenomen! Nu moet ik dus 4 juni alweer aan het werk en is de vakantie helaas echt voorbij. Dus geniet er nog maar even van, voor je het weet is het over.

liefs jacq