Tempels en vulkanen op Java - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Guido en Inge - WaarBenJij.nu Tempels en vulkanen op Java - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Guido en Inge - WaarBenJij.nu

Tempels en vulkanen op Java

Door: Guido en Inge

Blijf op de hoogte en volg Guido en Inge

08 April 2012 | Indonesië, Batavia

Hallo lieve lezers en lezeresen!

Daar zijn we weer! We zijn geeindigd in ons laatste verhaal dat we bij Tess in de Filipijnen zaten. De volgende dag stond er weer een reisdag op het programma; ’s ochtends met de bus naar Cebu stad, vandaar uit met het vliegtuig naar Manilla (had maar een half uur vertraging) en door naar Jakarta. In Jakarta kwamen we pas laat aan, tegen 12 uur ’s nachts. We hadden al een hostel geboekt, nu hoefden we alleen nog maar een taxi te vinden. Die vonden we, alleen was de cauffeur een beetje raar. Hij heeft ons 2 keer de hele stad rond gereden omdat hij niet wist waar ons hostel was. Gelukkig hadden we van te voren al een prijs afgesproken.
In Jakarta hebben we treintickets gekocht om naar Yogyakarta te gaan, 2 dagen later. Voor de rest hebben we gewinkeld voor een nieuw fototoetsel voor Inge, wat we niet hebben gevonden.
De treinreis naar Yogyakarta op 24 maart begon vroeg, om 7:10. Een rustige treinreis van 9 uur waarin we mooie landschappen van Java hebben gezien. In Yogyakarta aangekomen hebben we een leuke homestay een beetje buiten het centrum gevonden, met zwembad! Erg lekker als het zo warm is. In Yogya (zo noemt iedereen de stad hier) hebben we 2 dagen de stad bekeken. We zijn naar het waterpaleis van de sultan gegaan, wat niet erg bijzonder was. We hebben de vogeltjesmarkt bezocht. Ze noemen het de vogeltjesmarkt maar eigenlijk kun je er alle diersoorten kopen, zelfs apen. We vonden het vooral erg zielig dat alle dieren in kleine hokjes zaten. We hebben het kraton bezocht. Het kraton is de stad waar de mensen en de sultan vroeger woonden. Ook dat vonden we niet erg speciaal om te zien. We zijn naar Prambanan geweest. Dat zijn tempels 17 km buiten het centrum van Yogya. We hebben daar 2 uur rondgelopen en vonden het erg mooi. Het waren voor ons de eerste tempels die we zagen, misschien dat dat ook meespeelden. Deze tempels zijn een kruising tussen het boedhisme en het hindoeisme. Ze hebben veel te lijden gehad van aardbevinden en vulkanen in de buurt, maar het grootste deel hebben ze gerestaureerd. Het was er rustig toen we aankwamen, voor weinig westerse toeristen. De laatste en grootste tempel op het terrein hadden we zelfs voor ons alleen. Richting de uitgang werd het steeds drukker met vooral schoolbussen met Indonesische kinderen van de middelbare school. Het lijkt wel alsof ze hier nooit westerse toeristen zien want er wordt aan ons om de haverklap gevraagd of ze een foto van ons mogen maken. Soms vragen ze het niet eens en proberen ze stiekem een foto te maken. Iedere warme dag konden we afsluiten met een duik in het zwembad.
Na 2 dagen in en om de stad te hebben doorgebracht werd het weer tijd om verder te reizen. Op 27 maart ging de reis naar Borubudur. Borubudur is de grootste boedhistische tempel op Java. De Borobudur schijnt erg mooi te zijn met zonsopkomst (tja, wat is er niet mooi met zonsopkomst) en dat kon goedkoper door in een duur hotel te slapen. Erg krom, maar voor ons de moeite en het geld waard om een nachtje erg luxe te gaan slapen. Helaas kon dat niet meteen dezelfde nacht dat we aankwamen in Borobudur en moesten we dus nog een nachtje in een ander hostel slapen. We betaalden 6 euro voor de kamer, die stonk en waarvan de badkamer erg vies was. Gelukkig was het maar voor 1 nachtje. Die dag hebben we verder niets gedaan, De volgende morgen, na een karig ontbijt wat bij de kamer zat, zijn we ingechecked bij het dure hotel. Wat een luxe, heerlijke bedden, airco in de kamer, warm water. Daarna zijn we de Borobudur gaan verkennen. Wederom een erg mooie tempel. We zijn die dag op tijd naar bed gegaan omdat we om 4 uur op moesten voor de zonsopgang. Om half 5 mochten we het park op waarna we direct doorgelopen zijn naar de bovenkant van de tempel. Na een poos wachten liet de zon zich eindelijk zien. Schitterend, echt heel mooi. Nadat de zon wat hoger stond zijn we weer terug naar de kamer gegaan om verder te slapen. Na het ontbijt nog een rondje in het park gelopen, de tas ingepakt en uitgechecked. We hebben de bus gepakt naar Wonosobo. Daar hebben we een leuke homestay gevonden met mooie dure kamers en wat minder mooie goedkope kamers. We hebben voor een minder mooie goedkope kamer gekozen, 1 nacht duur slapen was genoeg. We dachten dat we daar de enige toeristen zouden zijn, maar even later kwam er nog een Nederlands meisje bij, Jacqueline. De volgende dag zijn we met de bus naar Dieng-Plateau gegaan, dat was de reden dat we in Wonosobo sliepen. Dieng-Plateau ligt wat hoger in de bergen, op 2093 meter. Er staan een paar tempels, maar je kunt er ook krater-meren bezoeken. In het reisboek stond een mooie wandeling omschreven met de highlights van de omgeving. We hebben geprobeerd deze wandeling te lopen met z’n 3en, maar liepen na de eerste highlight al erg verkeerd. Daardoor duurde de wandeling 3 keer zo lang. Toen we eindelijk de goede weg gevonden hadden, was het rondje zo gelopen. Het was een leuke wandeling waar we weer mooie tempels gezien hebben, een zwavelmeer en een kratermeer. Terug in de homestay waren er meer toeristen, waar onder nog een Nederlands meisje, Marijke.
Wij zijn op 31 maart met de minibus terug naar Yogya gegaan en naar de homestay gegaan die Marijke ons aangeraden had. Die middag hebben we verder weinig meer gedaan. Jacqueline kwam aan het einde van de middag aan, zij was via een andere route gereisd. In Yogya hebben we nog wat souveniers gekocht en bedacht wat we de volgende dagen gingen doen. Verder waren er veel nederlanders in Yogya waardoor we al snel een groepje hadden met dezelfde reisplannen. Ons plan was om naar de Bromo-vulkaan te gaan. We besloten dit op eigen gelegenheid te gaan doen, dus we regelden een minibusje naar een dorpje aan het begin van de vulkaan voor de volgende dag. Op 2 april hebben we een lange busreis gehad. Deze bracht ons naar Cemoro Lawang. Daar kwamen we in het donker aan en gelukkig hadden we zo een slaapplek gevonden. Dat het niet helemaal schoon was maakte niet zoveel uit, we hoefden maar een paar uur te slapen. Nadat we snel wat hadden gegeten zijn we gaan slapen. Om 3 uur ging de wekker. Na een 2 uur durende wandeltocht kwamen we aan op het hoogste vieuwpoint op de Penanjanak berg op 2770 meter. Van daaruit konden we de zonsopgang bekijken. Helaas werd deze een beetje belemmerd door een wolk, maar dat maakte het uitzicht er niet minder mooi op. We konden goed naar de Bromo-vulkaan kijken. Kijk zelf maar naar de foto’s om er een beeld van te krijgen. Het was in elk geval de klim waard. We hadden daar een heerlijk ontbijt van wit brood met chocoladepasta of pindakaas. Daarna zijn we via een mooie weg naar de Bromo-vulkaan gelopen. Daar konden we boven op en van daaruit de krater bekijken. Erg mooi. We zijn toen teruggelopen naar ons hostel om de tassen te pakken en weer naar een stad op zeeniveau te gaan. Daar zijn we overgestapt op een lokale bus naar Banyuwangi. Het was inmiddels alweer laat en we waren moe van de lange dag. Er waren niet veel slaapaccomodaties dus we zijn uiteindelijk naar een matig hotel gegaan. De volgende dag, 4 april, hebben we vroeg de boot gepakt naar Bali. Daar zitten we nu, wat we daar allemaal uitspoken lezen jullie in het volgende verhaal.

Wist je datjes:
• Het echt warm is in Indonesië.
• Het eten hier lekker is
• Wij als toeristen echt overal afgezet worden.
• Wij in de bus vaak dubbel zo veel betalen dan de lokale mensen
• Wij nu overal eerst de busprijzen voor vragen aan lokale mensen voordat we de bus in gaan
• Ondertussen erg goed geworden zijn in het afdingen

Het goede antwoord op de kijkersvraag was Bananen. We hadden veel goede antwoorden op onze kijkersvraag. Waarschijnlijk was die iets te makkelijk. We hebben geloot en de winnares is Wendy! We nemen voor jou een cadeautje mee als we naar huis komen.

En de foto's: https://picasaweb.google.com/101601467221489267971/TempelsEnVulkanenOpJava?authkey=Gv1sRgCPLhn4icq5_QVA

Liefs en tot het volgende verhaal.

• 08 April 2012 - 16:27

Miranda:

Wat hebben ze bij die tempels veel steentjes gestapeld. Prachtig om te zien. Ook de zonsopgang zag er prachtig uit.

Liefs van ons vijven.

• 08 April 2012 - 17:58

Wendy:

Geweldig die paaskuikens! En nog paaseieren geraapt?

groetjes ook van oma!

Geniet van alles!!!!!!!!!

• 09 April 2012 - 07:41

Annette:

Prijsvraag voor Guido en Inge ! Hoe heten de bloemen waar jullie onder staan op foto 39? liefs!!

• 09 April 2012 - 09:18

Piet En Carrie:

Hoi Inge en Guido,

Als ik jullie was zou ik bij terugkomst meteen veranderen van beroep en fotograaf worden. Wat een geweldige foto's hebbe jullie weer gemaakt en wat hebben jullie weer een mooie plekken bezocht. We blijven meegenieten.

Gr. Piet en Carrie

• 09 April 2012 - 09:34

Linda En Teun:

Wat een leuk verhaal weer. Bij de beste reisleider(programma) kwamen een aantal tempels ook voorbij, leuk zeg. En dan ook nog eens met een zonsopgang! Veel plezier op Bali !!

Liefs x

• 10 April 2012 - 09:15

Stefan:

Geweldige zonsopgang foto's! Damn!

• 10 April 2012 - 11:00

Jan En Truus:

weer een heel verhaal en mooie foto,s groetjes vanuit Son

• 10 April 2012 - 19:07

Elly:

Hej Inge en Guido,
    Bedankt voor weer een gezellig reisverslag! En zulke schitterende foto's erbij! Jullie laten ons echt lekker meegenieten van al dat moois daar. We verheugen ons op het vervolg uit Bali. Veel plezier!
    Liefs van ons

• 10 April 2012 - 20:48

Helmie:

Very Nice Pictures! Mooie tempels! Lang verhaal! Nog niet helemaal gelezen, maar blijf jullie volgen! :-D xxxx

• 12 April 2012 - 19:06

Job:

Geen wonder dat het zo warm is: met 3 vrouwen op stap guido's!!
    Haha, heel veel plezier op Bali, en ben benieuwd of het daar ook zo mooi is!!
    Geniet er nog ff lekker van!!
    Gr de buurtjes

• 18 April 2012 - 07:23

Johanna En Ans Kors:

hallo Inge

Elke keer bij een nieuw verhaal print ik het uit met wat foto's voor Johanna.
    ze leest ze zoekt in de atlas op waar jullie zitten.
    Geweldig om jullie zo te kunnen volgen !
    Als jullie terug zijn kan je zo een boek laten maken van jullie verhalen Johanna bewaart alles !
    nog veel reisplezier .
    Ans nichtje van Johanna