Camiguin en Apo eiland - Reisverslag uit Toledo City, Filipijnen van Guido en Inge - WaarBenJij.nu Camiguin en Apo eiland - Reisverslag uit Toledo City, Filipijnen van Guido en Inge - WaarBenJij.nu

Camiguin en Apo eiland

Door: Guido en Inge

Blijf op de hoogte en volg Guido en Inge

20 Maart 2012 | Filipijnen, Toledo City

Ons laatste verslag vanuit de Filipijnen alweer! Bij het vorige verslag stond een KIJKERSVRAAG... We hebben weinig reacties gekregen, dus voor mensen die nog graag mee willen doen; kijk nog even bij de foto's van het vorige verhaal.

Camiguin en Apo staan nog op het programma voordat we de Filipijnen verlaten. We hebben van verschillende mensen gehoord dat Camiguin een mooi eiland moet zijn en waar ook mooie duiken te doen zijn. Apo eiland is een top duikbestemming in Azie en we hebben van andere reizigers gehoord dat het ook de moeite waard om even een kijkje te nemen.
Camiguin (10 t/m 14 Maart)
Op Camiguin eiland verbleven we aan een beach resort met mooie uitkijk over een grasveldje met palmbomen en zee. Van dit uitzicht konden we elke dag genieten vanuit onze bamboe bank of hangmat. Het resort was heel eenvoudig en voor ons dus prima.
Tijdens de dagen op dit eiland hebben we eigenlijk vanalles gedaan. De eerste dag vooral gerelaxed eigenlijk en over het strand gewandeld. Het strand is eigenlijk maar een paar meter breed, zwart vulkanische steentjes. Te warm om over te wandelen na een paar uur zon al! Wanneer het vloed is lijkt het hele strand te verdwijnen onder water.
We zijn er nog een dagje opuit geweest met een motorfiets. We hebben zo het hele eiland kunnen zien. Op een paar plaatsen zijn we het binnenland in gereden om te kijken naar een waterval en mount Hibok Hibok. Verder zijn we via de kustweg het hele eiland rondgereden. Het hele eiland is bedekt met jungle en ontzettend mooi groen. Er zijn meer dan 20 vulkanen op het eiland ,waardoor het meer vulkanen heeft per vierkante meter dan welk eiland ter wereld dan ook. De vulkanen zien er mooi groen bedekt uit en lijken gewoon bergen te zijn.

Na een week zonder duiken werd het tijd om weer eens wat dieper het zeewater in te gaan. We hebben twee bootduiken gedaan, een bij “Old Volcano” en een bij “ White Beach”. Old Volcano is een rotsachtig gebied met ontzettend veel koraal, vis en ander onderwater leven zoals schildpadden en zeeslangen. De rotsen hier onder water zijn ontstaan na een vulkaan uitbarsting en is dus ontstaan uit de lava stroom. We zijn mooi af kunnen dalen door een smalle schoorsteen en langs veel rotspartijen gegaan. Er stond redelijk wat stroming waardoor we op een andere plaats met de boot weer opgepikt werden.
White beach is niet meer dan een witte zandvlakte op een paar honderd meter afstand van het eiland. Op deze toeristen attractie hebben we even gewacht zodat ons lichaam weer klaar was voor een volgende duik. Tijdens die duik hebben we weer veel vis gezien, een zeeschildpad en een slapende zeeslang. Mooi koraal. De zee was wel wat wild waardoor hier ook stroming stond. Ook was het zicht wat minder vanwege het onrustige water maar ondanks dat nog geweldig.
Er waren 2 ATM’s op het eiland maar beide weigerde onze pasjes te lezen.We hadden nog wat dollars bij die we konden wisselen. Gelukkig maar want anders hadden we hier moeten blijven wonen denk ik. (ook niet heel erg hoor :))

De 14e zijn we vanaf Camiguin met de boot van 8 uur naar Bohol terug gegaan. Onderweg slecht weer gehad, behoorlijk wat regen. Op Bohol aangekomen was het gelukkig weer droog. Daar konden we meteen in een mini-van stappen, die ons naar Tagbilaran (de hoofdstad van Bohol) bracht. Daar hebben we gelunched en zijn we doorgegaan naar de haven. Om 17:45 ging de boot naar Damaguette, op het eiland Negros. Daar hebben we een nacht geslapen en de Filipijnse variant van Mc Donalds, Jollibee, uitgeprobeerd. De volgende keer toch weer gewoon Mc Donalds eten.
De volgende dag, donderdag 15 maart, zijn we met een jeepney en een miniboot naar het Apo eiland gegaan. Die boot was de kleinste boot tijdens de reis en dat in combinatie met een wilde zee resulteerde dat we met doorweekte kleren op het eiland aankwamen. We hadden al een reservering gedaan bij een resort voor 2 bedden op de dormroom. Daar aangekomen kregen we een 2 persoonskamer voor dezelfde prijs, ook fijn. Het was erg eenvoudig, er was zelfs geen stromend water. Vers water moest iedere dag komen vanaf het eiland Negros en douchen moest door middel van een emmertje over je hoofd gieten. We wilden 3 nachten blijven maar we vonden het duiken en het relaxen hier te fijn om al te gaan dus dat zijn er uiteindelijk 4 nachten geworden. De dagen bestonden voornamelijk uit ontbijten, duiken, lunchen, duiken, dineren en op tijd naar bed. Het eten zat bij de prijs inbegrepen, dus we konden iedere keer aanschuiven om heerlijk te eten. De duiken waren geweldig, het mooiste gebied waar we tot nu toe gedoken hebben. We hebben supermooi koraal gezien, mooie grote en kleine vissen, zeeschilpadden. We hebben mooie driftduiken gedaan met sterke stromingen. Verder hebben we nog mooie zonsondergangen gezien. De laatste 2 dagen hebben we in een andere, nog mooiere, kamer geslapen met uitzicht op de zee. In december 2011 is er een tyfoon bij het eiland geweest en we hebben van mensen gehoord dat het niet de moeite is om er heen te gaan. Anderen vertelden dat het geweldig was. We zijn blij dat we gegaan zijn want we hebben heerlijke dagen gehad hier, een mooie afsluiting van de Filipijnen.
19 Maart zijn we na een goed ontbijt met een grotere boot terug naar Negros gegaan. Dit keer met een grote boot en rustige zee. Na een half uurtje op de boot zijn we naar de doorgaande weg gelopen om de jeepney te pakken naar Dumaguette. Bij het busstation zijn we uitgestapt en konden meteen door met de bus naar San Carlos. Het zou een 4 uur durende busreis zijn maar we hebben er 5 uur over gedaan. Hierdoor kwamen we net op tijd aan om snel nog tickets voor de boot te kopen naar Toledo City, een stad op Cebu eiland. De reden dat we deze weg kozen is dat we nog op bezoek gegaan zijn bij Tess en Jorn. Dit zijn de vriendin en het kind van Bram, een collega van Guido. Samen met haar vader wachtte Tess ons op om met de auto naar hun appartementje te gaan. Hier waren we ook van harte welkom en Tess had heerlijk gekookt. In Toledo hebben we nog een ticket van Indonesie naar Maleisie geboekt voor over 2 maanden. Ook hebben we nog de boardingpassen van morgen geprint. Morgen reizen we door naar Cebu, vliegen we naar Manilla en later op de avond door naar Jakarta. Daar staat weer een nieuw hoofdstuk van de reis te wachten; Indonesië. De Filipijnen zijn geweldig mooi en we hebben veel verschillende dingen gezien en gedaan. De mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam, een mooi land om nog eens terug te komen.

De foto's van de afgelopen 2 weken zijn te vinden op deze link: https://picasaweb.google.com/101601467221489267971/CamiguinEnApoEiland?authkey=Gv1sRgCOiug43G0vS1ag

Groetjes van ons, tot het volgende verslag!

• 20 Maart 2012 - 08:19

Wendy:

Geniet er van!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 20 Maart 2012 - 08:55

Jose:

Met heel veel plezier bekijk ik steeds jullie reisverslag en de foto's. Wat is de wereld toch wonderbaarlijk met al die prachtige en bijzondere plekken die jullie bezoeken. En fantastisch dat jullie ons dat steeds mee laten beleven.
    De kijkersvraag wil ik graag beantwoorden maar ik heb Guido z'n email adres niet. Wie helpt mij?

heel hartelijke groet,
    Jose

• 20 Maart 2012 - 10:12

Lieke B:

Op naar Indonesie, dat gaat vast ook heel gaaf worden!
    Lekker strandje op de foto, jaloers!!!

Kussss

• 20 Maart 2012 - 10:58

Stefan:

Super gaaf! Wat een plaatjes daar beneden! Geniet van Indonesie.

Gr Stefan.

• 20 Maart 2012 - 12:14

Linda En Teun:

Wat een leuk verhaal weer en wat een onwijs gave foto's!! Met snorkelen die schildpad, krijgen jullie toch beter op de foto als in Curacao!! En dat duiken, ik ben nog steeds jaloers, wat ontzettend mooi !!
    Heel veel plezier in Indonesie, weer een nieuw avontuur!

Liefs x

• 20 Maart 2012 - 17:22

Jan En Truus:

Jazeker echt weer mooie foto,s bij jullie verhaal. En zeker ook die onderwaterfoto,s erg mooi.We wachten weer op de volgende serie. Groetjes van ons uit Son

• 20 Maart 2012 - 21:06

Piet En Carrie:

Hier krijg je het ultieme vakatiegevoel van. Prachtige foto's en 2 supergelukkige mensen.
    Heel veel plezier in Indonesië.

Piet en Carrie.

• 21 Maart 2012 - 16:06

Elly:

Volgens mij willen jullie alles nog wel een keer in de herhaling...
    Jullie komen toch nog wel terug he!
    We hebben weer met veel plezier jullie verhaal gelezen en genoten van de schitterende foto's.
    Op naar Indonesie!
    Liefs, Hans en Elly

• 30 Maart 2012 - 09:31

Job & Lieke:

Hey buren!!

ziet er echt geweldig uit!!
    dit is echt het paradijs zo te zien!!
    dit is wel ff wat anders dan die lange busreizen uit zuid Amerika:)
    geniet lekker van de omgeving en het weer / strand!!
    duiken ziet er super vet uit!!

veel plezier in Indonesië!