Aan de Loboc-rivier op Bohol - Reisverslag uit Mambajao, Filipijnen van Guido en Inge - WaarBenJij.nu Aan de Loboc-rivier op Bohol - Reisverslag uit Mambajao, Filipijnen van Guido en Inge - WaarBenJij.nu

Aan de Loboc-rivier op Bohol

Door: Guido en Inge

Blijf op de hoogte en volg Guido en Inge

09 Maart 2012 | Filipijnen, Mambajao

4 maart
We konden rustig aan doen, want om 12:40 vlogen we pas. Natuurlijk waren we weer op tijd wakker. Na het ontbijt zijn we naar het vliegveld gegaan. Zonder vertraging vlogen we naar Cebu. Daar wilden we eerst langs een duikwinkel te gaan om een duikhorloge te halen. Helaas kwamen we er in Cebu pas achter dat het zondag was, tsja... het luxe leventje. Bij de winkel aangekomen bleek deze dus dicht te zijn. We besloten om een hotel te zoeken in Cebu en morgenvroeg terug te gaan. Een hotel gevonden met airco (de eerste keer voor ons in de Filipijnen!). Inge is nog naar de kapper geweest voor 1 euro. Ik geloof niet dat die kapper ooit eerder krullen had geknipt, maar er is weer een stuk af.

5 maart
Om 9 uur was de winkel open, dus we stonden daar om 9:15. Met een duikhorloge stonden we na een half uur weer buiten. Op naar de haven om een boot te vinden naar Bohol. De taxi zette ons af bij het begin van de haven. Daar ging de eerste boot pas over 3 uur. Op pier nummer 4 ging de boot een uur eerder. Daar heen gelopen, wat behoorlijk ver was in de brandende zon met rugzak. Hier doen ze graag aan werkverschaffing dus de tickets worden heel ergens anders verkocht dan waar de boot vertrekt. Na een hoop gedoe hadden we het goede kantoor gevonden. Bij de balie gevraagd om tickets. Nee moet je aan de andere kant van het gebouw een briefje invullen en dan kan je hier tickets halen. Echt.... Uiteindelijk hadden we het ticket en mochten we naar de andere kant van de weg waar de boot vertrekt. 3 tassencontroles verder mochten we nog een uurtje wachten. De bootreis verliep verder goed. Een redelijk grote boot, dus van de zee niet veel gemerkt. Aangekomen op Bohol zijn we met de tricycle naar het busstation gegaan. Daar konden we meteen mee met een bus naar Nuts Huts. Nuts Huts zou onze volgende slaapplek worden. Nipa-hutjes in het binnenland die erg goed omschreven stonden in de Lonley Planet. Na een busreis van 3 kwartier kwamen we aan bij het begin van de weg naar Nuts Huts. Een lange onverharde weg die we mochten aflopen met onze rugzakken. Aan het einde was een lange trap (ik heb gelezen 280 treden..) die gelukkig naar beneden ging. We kregen een leuk, eenvoudig nipa-hutje met een schitterend uitzicht op de loboc-rivier. Het restaurant was halverwege de lange trap, de hutjes beneden aan de rivier. ’s Avonds lekker gegeten in het restaurant. De eigenaren zijn Belgen, wel makkelijk om weer eens gewoon Nederlands met andere mensen te communiceren.

6 maart
Uiteraard weer vroeg wakker. Na een ontbijt in het restaurant besloten we een stuk in de rivier te zwemmen. Er zijn watervallen, 600 meter van Nuts Huts vandaan. Dat zou mooi te zwemmen zijn. Het bleek inderdaad te zwemmen, maar toch behoorlijk ver, tegen de stroming in. En de watervallen bleken maar erg klein te zijn. Maar we hadden onze beweging voor vandaag weer gehad. De rest van de dag bij het restaurant gezeten/gelegen in de hangmat en wat gelezen.

7 maart
Voor vandaag hadden we een motor gehuurd. Nou bleek die motor maar iets meer te zijn dan een brommer met versnellingen, maar goed, Guido kon weer motor rijden. Eerst zijn we naar Tarsier Research & Development Center gegaan. Een tarsier is een klein beestje, zo groot als je handpalm. Het kan 5 meter ver springen en zijn hoofd bijna 360 graden draaien. Zijn ogen zijn ontzettend groot, groter dan zijn hersenen. Het wordt met uitsterven bedreigd . Voor een euro kregen we een ‘ rondleiding’ en konden we die tarsier in het echt zien. Daarna wilden we door het binnenland rijden naar de Chocolate Hills, maar halvewege ging de ketting van het tandwiel. Gelukkig was er een behulpzame Filipino die ons kwam helpen met die ketting erop leggen, maar we moesten nog wel langs een motormonteur. Die heeft voor een euro een stuk uit de ketting gehaald en konden we weer verder rijden. Guido vertrouwde de motor niet helemaal meer, dus wilde niet te ver van de bewoonde wereld. We zijn teruggereden via dezelfde weg naar Nuts Huts. Daar hebben we gelunched en daarna doorgereden naar de Chocolate Hills. De Lonley Planet was er niet erg lovend over, maar wij vonden het wel leuk om te zien. Op de terugweg naar het huisje zijn we nog gestopt bij een vlindertuin. Ook leuk om daar een rondleiding te krijgen voor, ja alweer, bijna een euro. Onderweg zijn we nog gestopt bij een dorpje om wat te drinken. Het bleek een soort inteelt-dorp te zijn waar wij een grote attractie waren. Ze kwamen ons nog vragen of we uit Korea kwamen. Sorry? Heel snel ons drinken opgedronken en snel weer verder gereden. Uiteindelijk een leuke dag gehad waarbij we de hoogtepunten van Bohol gezien hebben.

8 maart
We hadden ons opgegeven om een cave-hike te gaan doen, met een gids vanaf Nuts Huts. Om half 9 zouden we vertekken dus dat betekende dat we om 8 uur stipt aan het ontbijt moesten zitten. Met een groep van 9 personen en de gids vertrokken we. Met een bootje gingen we naar de overkant van de rivier. Meteen begonnen we met stijgen, de gids had er een flink tempo inzitten en wij liepen voorop. Het leek wel alsof we weer de trappen naar Machu Pichu beklommen in een supertempo. Daarbij was het ook nog eens erg warm en waren binnen no time onze kleren doorweekt van het zweet. Het bleek dat niet alle mensen dat tempo bij konden houden en we moesten best vaak wachten op de laatsten. We zijn door een grot met vleermuizen heen gelopen, aan de andere kant verder naar een andere grot. Daar konden we niet doorheen, maar wel erin. Deze was een stuk smaller en lager dus het werd bukken en op je hurken je ergens doorheen duwen. En ook nog eens oppassen dat je niets vastpakte, want alles zat vol met vleermuizenpoep.... Na de grotten gingen we naar een zipline over de loboc-rivier. 5 mensen hebben dat gedaan, wij zijn aan de kant blijven kijken. Een wandeling die 2 tot 3 uur zou duren was uiteindelijk uitgelopen tot ruim 4 uur. Beneden bij de rivier aangekomen is Guido in het water gesprongen (met camera in zijn hand!). Na een heerlijke koude douche hebben we boven gelunched met friet en een salade, dat hadden we verdiend na zo’n wandeling. De rest van de middag hebben we besteed aan reisboeken lezen en kletsen met andere mensen.

9 maart
Weer vroeg de wekker (voor ons doen dan), om kwart over 7 stonden we de rugzakken weer in te pakken. Na een ontbijt zijn we de lange zandweg weer afgelopen om aan de grote weg een bus te pakken naar Loay. De bus was overvol, maar wij konden nog net in de deuropening hangen. In Loay moesten we overstappen op een andere bus. In die bus waren we weer een attractie, iedereen zat ons aan te kijken. Gelukkig waren deze mensen wel normaal. In Jagna moesten we uit de bus om daar de boot te pakken naar Camiguin. Na een uurtje vertrok de boot naar Camiguin. Na 3 en een half uur varen zijn we daar vanmiddag aangekomen. Een trycicle naar een resort gepakt en daar zitten we nu. Wat we hier allemaal gaan doen en beleven horen jullie in ons volgende verhaaltje.

Wist-je-datjes
Wist je dat:
- Iedereen je hier aanspreekt met; hello sir, excuse me sir, good morning sir....
- Inge genegeerd word en ze altijd Guido aanspreken of wat vragen.
- Het openbaar vervoer hier vaak met jeepneys is
- Jeepneys oude amerikaanse leger jeeps zijn, achtergelaten na de 2e wereld oorlog en maximaal versierd.
- Er 20 man in, op en aan een jeepney past
- En er dan ook nog kilos aan bagage op het dak past
- Als er geen taxi’s rijden, je een tricycle kan pakken
- Een tricycle een motortje met zijspan is
- Er in de reistvelden vaak waterbuffels liggen, tot aan de nek onder de modder
- Er normaal gesproken 3 man op 1 motor rondrijd, of man en vrouw met 2 kinderen ofzo.
- Kinderen hier altijd zwaaien naar toeristen.
- Bananen hier lekker zoet zijn
- Hier gewoon Engels gesproken word naast Filipino
- Dit heel fijn is.
- In Filipino af en toe Spaanse woorden gebruikt worden
- Wij dachten dat we van het Spaans af waren
- Dat dus mooi nog niet het geval is

Hierbij de foto's. Iedereen opgelet, want er zit weer een KIJKERSVRAAG bij! De vraag staat onder de foto. Voor het antwoord geldt weer; mag GEMAILD worden naar Guido of Inge. We zijn benieuwd naar jullie reacties.

• 09 Maart 2012 - 15:34

Jeroen En Miranda:

Weer een prachtig verhaal met schitterende foto's.
    Famke vindt vooral die speld in het haar van Inge zo geweldig. Die wil ze ook wel één.

groetjes van ons allemaal

• 10 Maart 2012 - 07:20

Noani En Thijs:

Leuke verhaaltjes, en leuke fotos. Nog een fijne tijd met z'n tweeen.

Groeten,
    Noani en Thijs

• 10 Maart 2012 - 08:33

Linda En Teun:

Weer een leuk verhaal om te lezen.. En wat is het mooi daar..!
    Net als Famke wil ik ook wel zo'n mooie speld voor in je haar!
    Veel plezier nog daar..

Liefs x

• 10 Maart 2012 - 13:46

Piet En Carrie:

Wat kunnen jullie goed fotoshoppen.
    We zagen dat Inge vleugels gekregen had en wat voor vleugels, schitterend!
    Blijf schrijven en kieken, zo laten jullie ons ook mee genieten.
    Gr. Piet en Carrie

• 10 Maart 2012 - 16:56

Elly:

Ja, dit is natuurlijk weer super!!! We genieten lekker mee van jullie avonturen. En wat een prachtige foto's!
    Om hier ooit een keuze uit te moeten maken voor albums lijkt me heel moeilijk! We kijken weer uit naar nieuws uit Camiguin.
    Liefs van ons, Hans en Elly

• 10 Maart 2012 - 22:50

Koen:

Ziet er weer top uit!
    Jullie lachen op alle foto's!
    Helemaal top!
    Ik heb nog een weekje te gaan hier!
    Groeten uit Buenos Aires!

• 13 Maart 2012 - 14:54

Harry En Toos:

Hoi Guido en Inge
    Volgen nog steeds jullie reis wat een
    verhalen en prachtige foto"s.
    blijven schrijven groetjes

harry en toos

• 13 Maart 2012 - 18:21

WJ:

Leuk verhaal weer en leuke foto's.

Have a good one!

• 15 Maart 2012 - 18:10

Buurvrouwtje:

Suuuuper mooi!! En met al dat moois daar vinden die Filipinoos jullie een attractie?!? Das toch zeker 'n compliment dan! ;)

Wat 'n grappig beestje die Tarsier. Die wil ik wel één als kameraadje voor Eve!

Veel plezier daar en oppassen voor vleermuizenpoepjes!

X

• 19 Maart 2012 - 17:11

Buurmannetje:

hey buurtjes hoe maken jullie het?!?
    ziet er allemaal erg relaxed uit, goed bezig!!
    mooi groen daar allemaal! hoe gaat het duiken?
    gekke beesten: kleinere hersenen dan ogen, die ken ik hier ook nog een paar...

have fun groetjes!!