Anderhalve week paradijs op Palawan - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Guido en Inge - WaarBenJij.nu Anderhalve week paradijs op Palawan - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Guido en Inge - WaarBenJij.nu

Anderhalve week paradijs op Palawan

Door: Guido en Inge

Blijf op de hoogte en volg Guido en Inge

03 Maart 2012 | Filipijnen, Puerto Princesa City

Hallo allemaal,

Hier weer een nieuw verhaal van ons. De vorige keer vertelden we dat we naar het paradijs gingen, het was inderdaad een paradijs! Palawan staat in de National Geografic's top 20 van beste vakantiebestemmingen. Wij kunnen nu zeggen dat die daar ook echt wel thuis hoor. Hieronder staat verteld hoe wij ons op Palawan vermaakt hebben.

22 februari
Om half 6 stond de wekker omdat we om 6 uur de taxi wilden pakken naar het vliegveld. Na een ontbijt op het vliegveld konden we al gaan boarden. Netjes op tijd zat iedereen in het vliegtuig, alleen konden we toen nog niet opstijgen. Na een vertraging van 50 minuten waren we eindelijk onderweg. Vanui t het vliegtuig konden we al mooie groene eilandjes zien liggen met witte stranden.. Dat belooft wat! Aangekomen in Puerto Princesa (maar 10 minuten te laat, heel vreemd na een vertraging van 50 minuten) moesten we eerst ons visum verlengen. We hadden maar 21 dagen gekregen en we wilden wat langer blijven in de Filipijnen. Nu hebben we een visum voor 59 dagen. Toen een trycicle( brommertje met overdekt zijspan) gepakt naar het winkelcentrum. Daar gekeken voor snorkelspullen (die er helaas niet waren) en wat boodschappen gedaan. Daarna trycicle gepakt naar het busstation. Daar hebben we een jeepney gepakt naar Sabang. Na een mooie rit van 2 uur door een soort van jungle kwamen we aan in Sabang. Nooit geweten dat een accomodatie zoeken zo moeilijk was... We zijn alle resorts af gegaan en uiteindelijk het goedkoopste hutje gekozen. Dat was nog prima, uitzicht op het strand en de zee.

23 februari
Om 7 uur opgestaan en wat brood en fruit gehaald. Sabang is een toeristisch oord omdat er vlakbij een ondergrondse rivier is. Dit is het nieuwe 7e wereld wonder. Daar moesten wij natuurlijk ook een kijkje nemen. Na wat moeilijk gedoe hadden we eindelijk de permits om het park op te mogen. Je kan kiezen om met de boot naar de rivier te gaan of om 5 kilometer te lopen door de jungle. Wij kozen natuurlijk voor het laatste. Na een mooie wandeling van 2 uur (ja het was nog flink stijgen en dalen in de hitte) kwamen we aan bij de underground river. Daar kon je een bootje pakken de grotten in. Het was wel leuk om een keer te zien, alleen een beetje jammer dat je met 6 boten tegelijk in die grot zit en de gidsen achter elkaar dezelfde grapjes vertellen. Na de boottocht over de rivier hebben we de boot terug gepakt naar Sabang en gerelaxd bij het hutje.

24 februari
Om 8 uur moesten we de boot hebben naar Port Barton. De boot kon niet dicht genoeg bij de kant komen dus stapten we op de boot met een kletsnatte broek. Uiteindelijk vertrokken we natuurlijk ruim een half uur te laat. De boottocht was mooi, na 3 uur varen kwamen we in Port Barton aan. Een rustig plaatsje, aan de zee natuurlijk. Een leuke kamer gevonden voor nog geen 8 euro. Meteen een snorkel en eiland hoppen trip geboekt voor de volgende dag. De rest van de middag zijn we bezig geweest met een duikschool zoeken om ons Advanced Open Water Diver certificaat te halen. Uiteindelijk 1 gevonden en daar voor zondag een trip geboekt met 3 duiken.

25 februari
Vandaag mochten we uitslapen, maar door de gehorigheid van de kamer viel dat een beetje tegen. Op ons gemak ontbeten en om 9 uur mochten we met de boot mee. We waren met 11 mensen, een volle boot dus. Eerst gingen we naar een snorkelplek om daar een half uur te snorkelen. Was erg mooi. Daarna naar een eilandje, daar heeft Guido nog gesnorkeld, Inge voornamelijk op het strand gelegen. Daar ook een lekkere lunch gekregen met verse vis. Heerlijk! Na de lunch heeft het even hard geregend, daarna scheen de zon gelukkig weer en was het weer erg warm. Na dit eilandje gingen we verder naar een volgend eilandje. Ook daar heeft Guido gesnorkeld, Inge op het strand gelegen. Om half 6 kwamen we weer terug in Port Barton na een heerlijke relaxdag. Vanuit de hangmat hebben we nog kunnen genieten van een mooie zonsondergang in het paradijs.... Wat hebben we het toch slecht!

26 februari
Vandaag stond duiken op het programma. Na een boottocht van ruim 2 uur kwamen we bij onze duikplek aan. We begonnen met een diepe duik naar wrak toe. Sinds mei 2009 hadden wij niet meer gedoken, dus dit was onze eerste keer weer. We kregen onze suits aan en vesten en werden zonder enige uitleg het water in gelaten. Inge had het in het begin een beetje moeilijk, het was behoorlijk wennen, Guido had er niet zo’n problemen mee. Gelukkig werd het al snel beter en had Inge ook snel de smaak te pakken. We daalden af langs een lijn en kwamen na 30 meter (we hadden niet eens door dat we zo diep zaten) bij een schitterend wrak uit. Om dat wrak was helemaal niets, alleen maar zand. Bij het wrak zelf zaten kei veel vissen en beesten, heel mooi om te zien! Na 28 minuten was het weer tijd om naar boven te gaan en zat onze eerste duik er weer op. De 2e duik vond plaats een stuk dichter bij Port Barton. Daar hebben we onze navigatieduik gedaan. Dat hield niet meer in dan een vierkant zwemmen met een kompas. Inge kon niet zo goed een vierkant zwemmen, maar die werd de goede kant op geduwd door de instructeur. Allebei ook deze duik ‘gehaald’. De laatste duik van vandaag vond plaats in de baai van Post Barton. Toen we op een paar meter diepte zaten, zagen we al clownvisjes met een annemoon. Mooi om een levende Nemo te zien. Toen we uit het water kwamen regende het, maar dat was niet zo erg. Om 4 uur kwamen we weer terug in Port Barton. Daar wat lekker fruit gekocht en door het dorp en over het strand gelopen.

27 februari
Om 8 uur moesten we de jeepney hebben naar Roxas . Dat was een hobbelige rit. Daar aangekomen konden we overstappen in een busje die ons naar El Nido zou brengen. Nadat eerst de chauffeur nog verschillende boodschappen had gedaan konden we de koers inzetten naar El Nido. Tegen 2 uur kwamen we in El Nido aan. Daar uiteindelijk een leuke kamer gevonden en de rest van de middag op het strand gelegen.

28 februari
We moesten vroeg opstaan want vandaag gingen we de laatste dag van de duikcursus doen. 7 uur eruit, na een ontbijtje te hebben gekocht waren we om 8 uur bij de duikschool. Na wat uitleg en informatie (eindelijk....) stapten we tegen 9en op de boot. Na een poosje varen kwamen we bij de eerste duikplek uit. Daar begonnen we aan onze diepe duik naar 34 meter. Helaas lag er onderin geen mooi wrak maar hebben we getest hoe je lichaam harder moet werken als je zo diep beneden bent en dat de kleuren veranderen. De volgende duik was een stukje verder en daar hebben we ons balans getest. Dit hebben we gedaan door middel van gewichtjes oprapen van de grond, lucht in je vest bij doen en vervolgens weer nerleggen en lucht eruit laten. Guido kon dat natuurlijk heel goed, Inge was aan het klungelen (zoals gewoonlijk met balans houden) maar uiteindelijk hebben we het allebei gehaald. Daarna gingen we lunchen op een mooi eiland met een wit zandstrand. Na de lunch was onze laatste duik. We moesten in het water met een flinke stroming, over het rif met de stroming mee zwemmen en via de andere kant terug. Dat was de mooiste duik van die dag met superveel vissen. Bij dat rif zaten veel scholen vis, zoals yellow fin snappers en tonijn. Bij die tonijn zat bij Guido het water in zijn mond, ow nee pak. Eind van de middag kwamen we weer terug in el Nido en hebben we ons fruit hapje gegeten met een heerlijke mango en een gele watermeloen. ’s Avonds met het eten had Inge een krab besteld. Dat kostte nog meer werk om te eten dan de cavia in Peru , dus niet voor herhaling vatbaar.

29 februari
Vandaag hadden we een relaxdagje. ’s Ochtends rustig aan gedaan, eigenlijk gewoon niets gedaan. ’s Middags hebben we op het strand gelegen en een beetje gezwommen.

1 maart
En weer een relaxdagje. Ja we leren het wel hier, steeds niets doen. Van de duikinstructeur hadden we begrepen dat een eindje buiten El Nido mooie, rustige stranden waren. We besloten om daar heen te lopen. Na een tocht van een half uurtje langs de zee kwamen we bij een, voor ons, geschikt strand uit. Na een half uur had Guido alweer genoeg van het niets doen en bedacht ie dat hij een kokosnoot wilde hebben uit de palmbomen op het strand. Eruit gooien met stenen lukte niet en dat werd van een afstandje waargenomen door een Filipijns jongetje. Hij kwam meteen onze kant op met kokosnoten en sloeg deze op de boom kapot om te drinken. Lekker vers sap gutste eruit. Daarna sloeg hij de noot doormidden en zocht hij een schelpje zodat we het vruchtvlees van de jonge kokosnoot eruit konden schrapen en eten. Best lekker eigenlijk. Nadat we wat kokosnoten leeggedronken en gegeten hadden klom hij als een aapje in de boom en gooide hij wat kokosnoten naar beneden die we later ook nog kregen. Guido heeft wat geprobeerd om ook als een aapje in de boom te klimmen, dat gaat deze reis vast nog wel lukken. Na 5 kokosnoten meester te hebben gemaakt zijn we weer naar ons kamertje gelopen in El Nido met nog 2 dichte kokosnoten voor bij het ontbijt voor de volgende dagen.

2 maart
Vandaag zijn we met Sea Dog duikschool nog een dagje weeste duiken. Weer ontzettend veel mooie vissen gezien en veel koraal. Yellow fin snappers, clownvisjes, tonijn en nog veel meer onderwater leven. Lekkere lunch gehad op een mooi eiland waar Inge nog bijna in d’r kont gebeten werd door een grote lizard die honger had.
We hebben 1 duikplaats aangedaan waar we al geweest waren tijdens de cursus maar dit is de mooiste hier in de omgeving dus dat was niet erg. De laatste duik hadden we minder zicht, voor Filipijnse begrippen dan, nog steeds een aantal meters zicht maar aanzienlijk minder als de vorige duiken. Dit had ook wel wat eigenlijk en zijn nu ook benieuwd hoe het duiken in Nederland is. Dit moeten we nu echt een keer bekijken.

3 maart
Heerlijk weer gereisd vandaag. Lekker 5 uur lang met 15 man in een busje van El Nido naar Puerto Princessa. Ontzettend veel bochten en in het begin slechte weg. Dit was de de ergste reis van heel onze trip. (volgens Guido, Inge vond de nachtbus naar Manilla erger) Gelukkig zijn we nog levend aangekomen in Puerto want de bestuurder reed als een dolle.
In Puerto hoeven we maar 1 nachtje te slapen want morgen vliegen we naar Cebu. Vanuit Cebu willen we meteen weer door naar Bohol, een volgend mooi eiland.

En de foto's om jullie jaloers te maken: https://picasaweb.google.com/101601467221489267971/AnderhalveWeekParadijsOpPalawan?authkey=Gv1sRgCLq_svWenqu64wE

• 03 Maart 2012 - 15:30

Jan En Truus:

Hoi Guido en Inge
    Zo dat was weer een mooi verhaal.En de foto,s erbij nog mooier.Wij vanuit Son zeggen blijf maar vertellen over van alles en genieten van dit moois. Veel groetjes van ons xxx

• 03 Maart 2012 - 15:34

Elly:

Hej Inge en Guido,
    Inderdaad, jullie weten de mensen wel jaloers te maken! Bedankt voor weer een gezellig verhaal en de schitterende foto's.
    Wij dachten dat we in Zweden al ons paradijsje gevonden hadden!
    Lekker verder genieten jullie in Bohol.
    Liefs, Hans en Elly

• 03 Maart 2012 - 17:45

Wendy En Maarten:

heerlijk..........................................................................................

• 03 Maart 2012 - 18:29

Stefan En Nicole:

Wat een super relaxt verhaal en foto's! Dit is pas écht vakantie! Ik ga graag een x met jullie hier in NL duiken, Grevelingenmeer ofzo, lijkt me gaaf! Hou vol daar he.

X Stefan en Nicole

• 03 Maart 2012 - 20:23

Linda En Teun:

Wat een prachtige foto's, echt om jaloers van de worden!! En dat duiken, in Curacao was Guido overal al beter ;-)
    Geniet nog goed daar want zo te zien lukt dat wel!!
    Liefs ons..

• 04 Maart 2012 - 14:55

Jeroen En Miranda:

Wauw, echt om jaloers op te worden. Wat een paradijsje. Als jullie een schat vinden met het duiken dan horen we het graag.
    Groetjes van ons vijven.

• 04 Maart 2012 - 17:12

Helmie:

Hee Jongens!
    Dit lijkt inderdaad wel vakantie ;-) Groot gelijk! Lekker genieten :-D Gaaf dat jullie weer gedoken hebben, echte Nemo-tjes gezien, Wow! En verse kokos, net uit de boom gevallen, mmmm heerijk! Nou veel plezier weer op het volgende eiland!
    xxxx liefs

• 04 Maart 2012 - 23:41

Anke:

Hey Guido en Inge,

Zo te zien hebben jullie echt even vakantie, heerlijk zeg! Ik hoop dat jullie pakketje er op tijd is, dan kun je ook nog genieten van Nederlandse producten ;)
    Geniet er nog van!

Groetjes Anke

• 05 Maart 2012 - 11:15

Piet En Carrie:

Jaloers zou je er inderdaad van worden. Wat een boeiend resiverslag weer met schitterende foto's. Maar zo genieten wij met jullie mee iedere keer, dus het mes snijdt aan twee kanten. Blijf vertellen en foto's knippen en geniet!!

Gr. Piet en Carrie

• 06 Maart 2012 - 16:02

Lieke:

Lekker hoor! Chillen met die billen!!

'Drinkt met je billen bloot, melk uit een kokosnoot, je wordt vanzelf blij; Tiediediediedie!!' :) (sorry ik zit me hier ook maar te vervelen op het werk, he?!) ;)

Geniet van jullie vakantie! En toch maar weer mooi een nieuw diploma in de pocket! Ik wil ook mee gaan duiken hier in het prachtige NL als jullie terug zijn!! X