Salar tour vanuit Tupiza - Reisverslag uit Calama, Chili van Guido en Inge - WaarBenJij.nu Salar tour vanuit Tupiza - Reisverslag uit Calama, Chili van Guido en Inge - WaarBenJij.nu

Salar tour vanuit Tupiza

Door: Guido en Inge

Blijf op de hoogte en volg Guido en Inge

31 Oktober 2011 | Chili, Calama

21-10 Oruro
In het hotel hebben we een ontbijtje gekregen. Heel eenvoudig en niet veel. Na het ontbijtje zijn we naar het treinstation gegaan om tickets te kopen van hier, Oruro, naar Tupiza. Zondagavond om 1800 uur moeten we er zijn om vervolgens om 1900 uur te vertrekken.
Nadat we de trein tickets gekocht hebben zijn we naar het centrum gegaan om bij de tourist information langs te gaan. We wilden graag weten of het de moeite is om naar lago Poopo te gaan. Lago Poopo is het 2e grootste meer van Bolivia, maar tijdens de winterperiode droogt het meer helemaal op. In oktober/november zou het weer vol regenen. We hebben hier bijna alleen nog maar zon gezien, dus we vroegen ons af of er wel water in zat. Ons reisboekje gaf een locatie aan van de tourist information, waar het nu niet meer zat (wat niet het enige is wat niet meer klopt in ons boekje). Na het aan verschillende politie agenten gevraagd te hebben die ons allen een andere kant op stuurde hebben we de zoektocht naar de tourist information opgegeven.
Na de speurtocht naar de tourist information zijn we naar de micro’s opzoek gegaan die ons naar het thermaalbad konden brengen. Deze stonden gelukkig nog wel goed in ons reisboekje. Voor 12 Boliviaantjes (+/-1,20 euro) zijn we 25 km naar het thermaalbad van Obaje gebracht. Hier hebben we even heerlijk gezwommen in water van 39 graden. Na het relaxen hebben we ons weer omgekleed en konden we wachten op een combi terug. Dit is wachten op het toeval dat er weer mensen afgezet worden of dat er een taxi toevallig langskomt met nog plaats voor 2 personen. Na een hele tijd kwam er een taxi langs met plaats voor 1 persoon, hier zien ze dat als een plaats voor 2 personen. Dus, even proppen en we waren weer onderweg richting Oruro. In Oruro werden we ergens afgezet buiten het centrum, nu moesten we nog met de bus richting het centrum. Er rijden kleine busjes en wat grotere die Inge zo vet vind. Uiteindelijk was er een grote die richting het centrum ging, dus Inge was weer helemaal gelukkig.
‘s avonds nog wat gaan eten en en terug naar het hotel.

22-10 Oruro
Vandaag de dag begonnen met skypen met ons pa en ma (ouders Guido). Toen hoorden we dat het pakketje vanuit Peru aangekomen was. Eerder dan we dachten dat het aan zou komen dus dat is goed. Vreemd alleen dat het aan de ouders van Inge was gericht.... Voor de zekerheid hadden we als afzender niet de Brem erop gezet maar het adres van de ouders van Guido. De eerste souvenirs zijn dus veilig en wel aangekomen.
Na het ontbijt hebben we met beide oma’s van Guido gebeld via skype. Dat ging verrassend goed eigenlijk, ondanks dat de internet verbinding niet heel geweldig is. De oma’s zijn ook weer helemaal gelukkig dat ze Guido weer gehoord hadden.
Later zijn we nog even wat gaan drinken in een cafe met wifi in de hoop daar wat snellere verbinding te hebben. Dit viel tegen dus weer terug naar het hotel om met Bram en Lonneke te skypen. Was weer leuk om jullie te zien en te horen!
De rest van de dag hebben we niet veel meer gedaan. Guido is vooral nog bezig geweest met de computer, Inge heeft zich voor het eerst sinds lange tijd verveeld! Af en toe is dat ook nodig. ’s Avonds in een lokaal restaurantje wat gaan eten. Het is vrijdagavond en het leek wel alsof iedereen behoorlijk wat gedronken had. In het restaurantje kwamen vlak na elkaar 2 groepen binnen,die uiteindelijk met elkaar op de vuist gingen.... Ik dacht dat dat alleen in Valkenswaard gebeurde, maar aan de andere kant van de wereld gebeurd dat dus ook! Uiteindelijk weer veilig bij het hotel gekomen.

23-10 Oruro
’s Ochtends tas ingepakt en beetje gerelaxed. Om 13 uur moesten we uitchecken. Omdat we om 18 uur op het station moesten zijn, konden we niet goed avondeten. We bedachten dat we dan uitgebreid gingen lunchen, zodat we ’s avonds alleen nog maar een broodje hoefden te eten. Dat bleek erg moeilijk te zijn. Het is zondag en dan blijken bijna alle restaurantjes dicht te zijn. We hebben ongeveer de hele stad gehad. Onderweg nog een leuke carnavalsoptocht gezien. Schitterende kostuums hebben ze hier aan. Check de foto’s! Uiteindelijk kwamen we een supermarkt tegen. Daar hebben we eten voor ’s avonds ingeslagen. We kwamen de winkel uit met alleen maar snoepgoed en pinda’s.... Langs de winkel zat een pizzeria waar we een pizza hebben gegeten. Na het eten geskyped met ons pap en mam, de ouders van Inge. Daarna zijn we richting het station gegaan om daar vast te wachten op de trein. Om 18:15 mochten we in de trein. Het leek een beetje op een bus, het enige nadeel is dat we achteruit rijden, de hele reis! Om 19 uur begon de trein te rijden. Het eerste stuk gewoon over de straat, tussen allerlei winkels door. Heel raar. Gelukkig kwamen er 2 films op, 1 in het spaans, de volgende gelukkig met engelse ondertiteling. Toen was het tijd om te gaan slapen. Allebei wel redelijk geslapen.

24-10
Om 7 uur werden we wakker gemaakt omdat ze de kussens kwamen halen, helaas, want Guido lag nog heerlijk te slapen. We merkten dat de omgeving wat veranderd was, een mooie kloofachtige omgeving. Om 9 uur kwamen we aan in Tupiza. We hadden op internet een leuk hostel gevonden, dus daar gingen we heen. Het ligt een beetje buiten het centrum, maar wel erg mooi. Het is het mooiste hostel wat we tijdens deze trip hebben gehad. In het hostel zaten ook een Venuzuelaans-Duits koppel, Astrid en Cristoff, en een Engels-Schots koppel, Patrick en Nicola. Zij wilden ook allemaal de salar-tour vanuit Tupiza doen. Wij wilden dit doen omdat we er erg goede verhalen over gehoord en gelezen hebben, het is een stuk minder toeristisch en je eindigt als hoogtepunt op de zoutvlaktes. Het idee kwam zo om samen te gaan. Allemaal gingen we op zoek naar een bureautje om de tour te boeken. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie om de tour te boeken via Alexandro travel tours. Zij boden een alternatieve route aan zodat je zelfs de menigte vanuit Tupiza een beetje ontwijkt. Klonk erg goed. Patrick en Nicola kenden nog 2 Engelse meiden, Hannah en Sophie, die ook mee wilden. Zo kregen we dus 2 jeeps vol. Samen met Astrid en Cristoff besloten we de volgende dag een triatlon te doen, jeep rit en wandeling, paardrijden en als afsluiter downhill met de mountainbike. Met de Salar-tour begonnen we woensdag, de 26e. Met z’n allen nog wat gaan eten in een goedkoop restaurantje.
25-10
Om 8 uur uit bed voor de triatlon. Ontbijt zat inbegrepen bij het hostel, dus daar hoefden we niet naar op zoek. Om half 10 moesten we bij het kantoortje van Alexandro tours zijn. We begonnen met een jeeptour door de omgeving van Tupiza. De omgeving is schitterend, mooie roodkleurige rotsen en kloven. Af en toe de auto uit om een stukje te lopen. Rond het middaguur hadden we een schitterende lunchplek aan een rivier, met een uitzicht op mooie rotsen. Deze noemen ze ook wel de Sagrada Familia vanwege de vorm van de rotsen. Na de lunch gingen we terug richting Tupiza om te gaan paardrijden! Inclusief cowboyhoed en laarzen gingen we te paard naar Cañon del Inca. Hele mooie route en de eerste keer per paard (voor Inge) ging nog goed ook! Het jammere van de route was dat we niet konden galopperen omdat iemand wat angstig was op het paard. Maar we gaan in Chili of Argentinie vast nog een keer paardrijden. Als laatste van de dag gingen we mountainbiken. Het is immers een triatlon. We mochten van een mooi uitzicht in de bergen naar beneden mountainbiken. Helaas was het al best laat, dus toen we begonnen was het bijna donker. De auto zou met lichten aan, achter ons aan, naar beneden rijden, zodat we toch wat konden zien. In het begin was het was het wel spannend, er waren weer diepe afgronden langs ons, maar uiteindelijk was het best gaaf. Toen we beneden waren nog een pizza gegeten en na een warme douche op tijd naar bed gegaan.

26-10
Om half 8 moesten we weer bij het kantoortje zijn, dat betekende dus vroeg opstaan. We waren netjes op tijd, maar we vertrokken te laat, tegen 8en. Wij zaten met Astrid en Cristoff in de auto. Omdat we met 1 groep van 8 personen waren, hoefde er maar 1 kok mee. Zij zat in de andere auto wat betekende dat wij maar met 5 personen in de auto zaten. Dit vonden wij niet erg want achterin heb je namelijk erg weinig plaats. Guido zat dus langs de chaffeur, Christoff en Astrid in het midden en Inge had achterin de bank voor haar zelf. Nadat we nog langs de monteur geweest waren (gelukkig niets mechanisch) kon de rit echt beginnen. Het was een hele mooie rit door een prachtig landschap. Onderweg ergens gelunched en verder gereden door het mooie landschap wat steeds afwisseld. Onderweg nog gestopt bij ruines van een verlaten mijnstad. We reden de hele weg over onverharde weg, wat het dus erg stoffig maakt. Overdag wordt het erg warm maar vanwege de stoffigheid konden de ramen maar af en toe open. In het donker, rond half 8/8 uur, kwamen we aan in ons hostel. Inmiddels was het wel koud geworden. We hadden een eigen slaapkamer met badkamer maar zonder warm water. Rond 9 uur konden we eindelijk eten en na het eten zijn we al snel naar bed gegaan. We waren erg blij dat we onze warme slaapzakken mee hadden, zo hebben we toch nog erg goed kunnen slapen.

27-10
Om 6:15u opgestaan. Het ontbijt stond al klaar, dus we konden zo aanschuiven. Na het ontbijt de tassen ingepakt. We zouden eigenlijk om 7 uur vertrekken, maar dat werd half 8. Wij mochten vandaag op de middelste bank zitten, Cristoff ging voorin, Astrid achterin. Het landschap bleef hetzelfde als gisteren. We moesten wat riviertjes oversteken, waar zelfs het ijs nog op lag! Rond half 9 kwamen we bij een meer aan, laguna Hedionda Sur. Het lag helemaal stil waardoor er een mooi spiegelbeeld van de omliggende bergen te zien was. Ook waren er flamingo’s. Echt mooi. Natuurlijk zijn we uitgestapt om foto’s te maken. Na een klein stukje verder rijden kwamen we aan bij Kollpa laguna. Er zitten daar veel mineralen in het water, die daar uit het water gehaald worden en gezuiverd worden. Deze mineralen gebruiken ze voor wasmiddel. We zijn doorgereden over onze eerste zoutvlakte, Salar de Chalviri. Onze volgende stop werd laguna Verde (groen meer). Toen we daar aankwamen was het achterste stuk van het meer een beetje groen/blauw. Onze gids vertelde dat die groene kleur kwam als het waaide. Al snel zagen we dat het groene vlak steeds groter werd, totdat bijna het hele meer groen was, ook weer super mooi! Na dit meer zijn we naar de Dali Dessert gegaan. Wij hadden natuurlijk al een woestijn in Peru gezien, deze was kleiner, dus minder interessant. (wat zijn we toch al verwend!) Nadat we de dessert gezien hadden konden we eindelijk ons goed opwarmen in een thermaal bad. Heerlijk warm na zo’n koude nacht. En wat een schitterend uitzicht op een mooi meer met flamingo’s. Terwijl wij in het thermaal bad zaten had de kok onze lunch gemaakt dus we konden weer gelijk aanschuiven. Na de lunch zijn we naar geisers Sol de Mañana gereden. Er was een grote geiser en verschillende kleine en gekleurde vulkaantjes die om de beurt modder omhoog tufte. Toen we onze weg vervolgenden kwamen we langs ijsblokken, die midden in een soort woestijn-gebied lagen. Apart en mooi om te zien. Daarna kwam het hoogtepunt van de dag, laguna Colorada. Dit meer is rood van kleur (daaraan heeft het natuurlijk ook zijn naam te danken), en staat vol met flamigo’s. Na de nodige foto’s zijn we doorgereden naar de slaapplaats van de komende nacht. Hier hadden ze 2 dorms, zodat we met Cristoff en Astrid de kamer deelden. De andere 4 gingen op de andere kamer. Na een gezellige avond lagen we weer redelijk op tijd in bed.

28-10
We hadden gekozen voor de alternatieve route, wat inhield dat de 3e dag anders zou zijn dan de gebruikelijke. Op tijd weer op om te ontbijten en te vertrekken. De eerste stop was bij Valle Rocas. Een heleboel rotsen verspreid in de woestijn. Super mooi om even op te klimmen en wat rond te lopen. Verder zien we onderweg heel veel llamas, alpacas en vicuñas. Heel veel verschillende raar gevormde rotsen. Ook hebben we viscachas gezien, dit zijn haas-achtige beesten maar dan anders. Onderweg zijn we nog even gestopt bij laguna Negra, een zwart meer. Dit komt vanwege de donkere kleur planten die er groeien. Er zaten hier veel watervogels met nesten verspreid midden op het meer. Ook hier waren weer mooi gevormde rotsen te zien.
Verder op de route zijn we nog in een grot geweest. Dit is een grot vol met algen en zeewier maar dan versteend. Het was maar een kleine grot dus dat hadden we zo gezien. Ook was er op hetzelfde rotseiland nog een grot met pre-inca graven te zien. Na deze stop zijn we over Salar de Chiguana doorgereden naar de volgende overnachtings plaats. Dit was een mooi zouthotel. Helemaal gebouwd van zoutkristallen. Ook de inrichting was van zoutkristallen gemaakt de stoelen, tafels en bedden.

29-10
Vandaag was het vroeg opstaan! Om 4:30 in de nacht zouden we vertrekken, dit werd uiteindelijk 4:50. Eerst reden we nog een stukje op onverharde weg maar al snel zaten we op Salar de Uyuni. Het begon steeds lichter te worden op de zoutvlakte. Toen de zon zichtbaar opkwam zijn we gestopt om van dit moment te genieten. Echt ongelooflijk mooi. De zoutvlakte met de hoekige vlakjes en de zon op de horizon die je met de seconde ziet stijgen. Na deze mooie beelden zijn we verder gereden richting Isla del Pescado voor ontbijt op de zoutvlakte. Na het ontbijt zijn we het eiland opgegaan. Dit is een eilandje midden op de zoutvlakte met super grote cactussen. Deze cactussen groeien slechts 1cm per jaar en er stonden cactussen bij van meer dan 9 meter!
Na het eiland was het tijd voor gekke foto’s te maken. Hier zijn we dan ook lange tijd mee bezig geweest.
Toen we genoeg hadden van foto’s maken zijn we verder gereden naar het zoutmuseum op de zoutvlakte. Hier was eigenlijk niks te doen, enkel wat zouten beelden bekijken van llamas en poppetjes. Verder waren er veel toeristen en hadden we het dus snel gezien.
Als laatste attractie van de tour stond het treinkerkhof op het programma maar eerst nog lunch gehad. Het treinkerkhof ligt langs Uyuni en ook hier hadden we het snel gezien. Er stonden hier veel locomotieven die vroeger ooit gereden hebben maar nu door en door geroest zijn.
In Uyuni hebben we later afscheid genomen van onze driver en de groep. Wij zijn op zoek gegaan naar een hostel en de rest reist door naar Potosi. Een paar uur later nadat we een busticket gekocht hebben naar Calama, Chili, kwamen we de groep weer tegen op een terras. Hier zijn we nog even aangeschoven voor een biertje. De groep vertrekt wat later op de dag naar Potosi met de nachtbus.
Na het terrasje naar het hostel en snel de douche in en kleren wassen.

Groetjes Inge en Guido

Foto's: https://picasaweb.google.com/101601467221489267971/SalarTourVanuitTupiza?authkey=Gv1sRgCPiBq_fIjoPXVA#

• 01 November 2011 - 05:52

Lieke:

Hahaha! Die foto's echt suuuper grappig! Lekker wakker worden zo hoor! ;)
    Echt gaaf, de dingen die jullie daar allemaal zien zeg! En Inge te paard, wie had dat nou gedacht?! ;) Op naar chili!! X

• 01 November 2011 - 06:36

Nick:

Ik las met mijn niet wakkere hoofd stoeppizza ipv tupiza. Dacht dat Guido weer bezig was geweest!

Have fun nog!

Gr. Nick

• 01 November 2011 - 06:54

Scherpe Lieke:

Er had eigenlijk alleen nog even gefotoshopt moeten worden: Guido mist z'n schaduw op de foto! :)

Ik vind dit trouwens wel 'n typische 'enge Inge' foto hoor! ;)

X

• 01 November 2011 - 15:26

Wendy:

Geweldige belevenissen.... Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben. De foto's zijn te gek. Zeker die gekke foto's op de zoutvlakte

Blijf genieten!!!!!!

• 01 November 2011 - 18:07

Willempie:

Potverdikke wat een avonturen weer, liep een paar verslagen achter maar ben inmiddels weer bij!!! Gave foto's ook weer have fun mates!

• 02 November 2011 - 12:42

Piet En Carrie:

Wat een leuke foto's hebben jullie overal gemaakt en jullie zijn goed bezig geweest met fotoshoppen, complimenten.
    We hebben weer genoten van jullie belevenissen en fijn dat jullie steeds andere stelletjes ontmoeten om een paar dagen mee op te trekken.

Gr. Piet en Carrie.

• 02 November 2011 - 16:19

Elly:

Hej! We hebben weer met veel plezier jullie verhaal gelezen. En de mooie en leuke foto's bekeken en bewonderd. We verheugen ons op het vervolg! Liefs, Hans en Elly

• 02 November 2011 - 19:35

Linda En Teun:

Alweer een leuk verhaal om te lezen..Echt super wat jullie allemaal meemaken. Ook de foto's zijn heel leuk !! Grappig hoe jullie dat allemaal hebben gedaan!

Liefs x

• 02 November 2011 - 21:40

Jeroen En Miranda:

Zullen we jullie vast aanmelden bij de manege, want zo te zien zijn jullie echte talenten te paard? Grappige foto's, geweldig.
    Liefs van ons allen.

• 03 November 2011 - 20:29

Debby De Wilde:

Eindelijk het adres gevraagd van je 'blog'! Wat leuk om te lezen hoe het met jullie gaat en al de avonturen aan de andere kant van de wereld!
    Geniet ervan!

Inge, als je echt geen idee hebt wie ik ben zal ik mijn geboortedatum dan noemen??? ;p