Carretera Austral - 4 seizoenen op 1 dag - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Guido en Inge - WaarBenJij.nu Carretera Austral - 4 seizoenen op 1 dag - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Guido en Inge - WaarBenJij.nu

Carretera Austral - 4 seizoenen op 1 dag

Door: Guido en Inge

Blijf op de hoogte en volg Guido en Inge

23 December 2011 | Chili, Santiago de Chile

Hallo trouwe lezers en lezerinnekes!

Op de valreep voor kerst toch nog een verhaal van ons. Sorry voor de lengte, maar we vinden het zo leuk hier en dat willen we allemaal met jullie delen.

Zoals de beloofd komt ook het antwoord van de kijkersvraag op de site. Iedereen bedankt voor de inzendingen. Hierbij de link met het antwoord en de winnaar(es):

15-12
Nadat we de spullen gepakt hadden zijn we weer verder gereden. Via 2 meren ging de weg naar Puerto Montt. In het begin bleef het as sneeuwen en later bleef het erg bewolkt. Dit was jammer, zo hadden we geen mooi zicht op de vulkanen en konden we ook de overkant van de meren niet zien. Onderweg nog gestopt om een wandeling te maken bij een mooie waterval. Deze ging door een jungle-achtige omgeving, wat erg mooi is. Puerto Montt ligt aan de zee in een baai, dus erg beschut. Aan het eind van de middag hadden we een mooie camping gevonden aan de rand van de stad. Dit is de mooist opgezette camping die we tot nu toe gehad hebben. Nog boodschappen gedaan in de stad. De auto moet binnenkort weer een beurt krijgen en de steden richting het zuiden worden minder. We besloten om dat in Puerto Montt te laten doen, waar de auto dan ook meteen gekeurd kan worden. We zijn nog langs een garage gereden en die had gelukkig de volgende dag tijd om de auto na te kijken.

16-12
Om 9 uur moesten we al bij de garage zijn, dus we moesten op tijd uit bed. Nadat we de auto weggebracht hadden zijn we de stad ingegaan. We hadden een heel lijstje met dingen die we nog moesten doen die dag. Eerst langs de tourist information om informatie over een aantal nationaal parken die we willen bezoeken en een ferry oversteek die we willen gaan maken. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een reisboek voor Argentinië, helaas zonder succes. We hebben gelunched bij de mac om weer even te kunnen internetten. Gelukkig was daarna de auto al klaar. We wilden die meteen laten keuren. In Chili doen ze dat bij grote keuringsstations. Na daar een half uur in de hitte in de file te hebben gestaan, bleek dat we daar een formulier voor nodig hadden. Dat hadden we niet bij want niemand had dat ons verteld. Dat kunnen we alleen maar op werkdagen in de ochtend halen, dus dat werd pas na het weekend. Dan laten we die keuring nog even zitten en doen we dat verder zuidelijk. De kratten met eten waren inmiddels alweer aardig leeg, dus meteen voor een heel weeshuis boodschappen gedaan. Nou okee dan, voor de komende maand voor 2 personen. We moesten nog wat kleding hebben voor de komende trekkings die we gaan lopen, dus naar het naastgelegen dorp gereden om daar wat shirts te halen. De ferry-overtocht moest nog geregeld worden. We willen graag de Carretera Austral rijden, dat is DE weg naar het zuiden in Chile, schijnt erg mooi te zijn. In de eerste 200 km zitten 2 ferry-overtochten. Er is ons verteld dat het goedkoper is om via Chiloé te reizen. Chiloé is een eiland wat langs de kust van Chili ligt. Die overtocht schijnt goedkoper te zijn, dan die andere 2. Dat gingen wij bij de ferry-boeker eens informeren. Het bleek helemaal niet goedkoper te zijn, dus onze plannen konden weer aangepast worden. Uiteindelijk gingen we naar buiten met een kaartje voor een overtocht van Hornopirén naar Caleta Gonzalo op zondagmorgen. Moe maar voldaan, omdat we veel dingen van het lijstje af hebben kunnen strepen, kwamen we weer bij de camping aan.

17-12
Op ons gemak de spullen gepakt want de rit van vandaag is niet lang. De Carretera Austral is, volgens ons reisboek, een 1200 km lange onverharde weg die door schitterende landschappen gaat. Het begin ging erg vlot want de weg was nog geasfalteerd! Na 30 km ging de weg toch over in zandweg met gaten en kuilen maar dat mocht de pret niet drukken. Het bleef een schitterende omgeving. We rijden over de weg met aan de ene kant de zee en aan de andere kant hoge bergen, vol gegroeid met bomen en in de verte zelfs witte toppen. Uiteindelijk komen we in een dorpje uit waar de weg doorloopt tot in de zee... Bleek dat we de eerste 40 km al gehad hadden en 10 minuten moesten wachten op de ferry voor de eerste oversteek. De oversteek duurde een half uur en was mooi. We werden zelfs begeleid door een pinguin. Na de oversteek ging de mooie weg gewoon weer verder. Na 60 km komen we aan in Hornopirén. Daar gaat morgen de langere boottocht van start dus werd het tijd om een camping te zoeken. Een camping vinden bleek erg moeilijk dus hebben we uiteindelijk een hostel gevonden voor ongeveer dezelfde prijs als een camping en voor wat extra nog goed gegeten ook.

18-12
We moesten om 8:30u in Hornopiren bij de ferry zijn om een uur later te vertrekken. We waren mooi op tijd dus konden rustig aan nog even ontbijt en lunch kopen voor op de boot. Hornopiren is een dorp met redelijk wat huizen die allemaal onderdak bieden aan mensen die de oversteek willen doen in de ochtend.
Met de ferry kwamen we langs eilandjes en nationale parken. Echt geweldig mooie bergen vol met bomen. En dan kun je er nog vanuit gaan dat deze wildernis zonder wegen helemaal doorloopt tot de argentijnse grens.
De boottocht zou zo’n 6 uur duren hadden we begrepen maar na 4 uur genoten te hebben van de uitzichten op besneeuwde toppen, watervallen en beboste bergen konden we van de boot. We reden nu door Pumalin nationaal park. Een park wat privé is van een rijke kerel en waar dus 1 weg doorheen loopt voor mensen die de ferry pakken, de rest is wildernis. Ook de weg waar we over rijden is net jungle, begroeiing direct langs de weg en geen mogelijkheid het bos in te gaan zonder snoeimes.
Na 10 km rijden moesten we weer stoppen voor een volgende ferry die ons naar Caleta Gonzalo zou brengen. Wij dachten dat de eerste ferry ons daar al heen zou hebben gebracht omdat deze vaarweg ook aangegeven staat op de kaart. Vandaar die 2 uur korter varen natuurlijk....
Vanuit Caleta Gonzalo was het niet ver rijden tot een korte wandeling langs eeuwenoude alerce bomen die meters hoog zijn en enkele meters dik. Nog 2 minuten doorrijden en we kwamen op een geweldig mooie camping uit. Mooi gras voor de tent en een uitzicht op mooie beboste heuvels en soms uitzicht op besneewde topjes wanneer de bewolking wat minder is.

19-12
Vandaag zijn we weer wakker geworden met regen, niet gek natuurlijk in een regenwoud..... Gelukkig hebben ze ook hier in park Pumalin een hele goedkope camping met hutjes waar je fijn kunt eten met bankjes en een tafel. Snel wat thee gezet en ontbijtje gemaakt. Vanaf de camping loopt er een wandeling van 2 uur die eventueel in te korten is. Wij willen de 2 uur wandeling doen dus snel de waterdichtje jas en broek aan. Het begint gelukkig al wat minder hard te regenen. De wandeling stijgt vanaf de camping langs een riviertje omhoog. Veel trappetjes en bruggetjes die ons naar mooie watervalletjes brengt. Het bos is heel mooi groen en overal groeit mos omdat het zo lekker nat is altijd. Bovenin aan de wandeling eindigt het met een mooi uitzicht op een grotere waterval. Het is net of we weer in de jungle zijn. Het pad loopt in een rondje dus via een ander stuk weer terug naar de camping. Tijdens het wandelen is het regenen steeds minder geworden maar nu we op de camping zijn begint het weer. Nu even lunchen, spullen pakken en weer verder rijden.
We rijden heuvel op en af richting de kust en komen in Chaitén aan. Een verlaten dorp waar nu nog enkele mensen zijn teruggekeerd na een vulkaan uitbarsting in 2008. Er is ook weinig open en slechts een paar mensen op straat.
Vanuit Chaitén volgen we de weg weer het binnenland in. We rijden langs besneeuwde toppen, mooie rivieren en een groot meer. Onderweg steeds harde regen dus we besluiten door te rijden naar la Junta om te tanken en te kijken of hier een registro civil is voor papieren om de auto te laten keuren. Het tanken was geen probleem maar helaas geen registro civil. We besluiten om een stukje terug te rijden naar een camping die we gepasseerd waren. Hier hebben ze gelukkig weer een overdekte picknicktafel dus droog het eten bereiden maar in de regen de tent opzetten.

20-12
Weer wakker geworden in de regen, hoort er helaas bij in Patagonië......
Snel de auto ingepakt en vertrokken. Onderweg richting het zuiden rijden we langs mooie watervallen, een meer en een fjord. De omgeving is steeds echt heel indrukwekkend, zeker zo gehuld in de wolken met af en toe verre uitzichten en hoe kan het ook anders, natuurlijk alles mooi groen.... In het dorpje Puyuhuapi gaan we nog even snel bij de registro civil langs voor de benodigde papieren voor een apk. Dit is in zo’n dorpje in 3 minuten geregeld en in de stad kan dit wel 3 uur duren als het tegen zit.
Vanuit het fjord stijgen we langs een rivier het dal uit met haarspeldbochten. Wij hebben niks te klagen met zoveel regen, er is namelijk genoeg volk die dezelfde route per fiets doet. Onderweg nog meer watervallen en regen. We komen uit bij het begin van een wandeling. We doen in de auto onze waterdichte kleding weer aan en beginnen aan de wandeling. Deze wandeling loopt door een nog mooier bos met heel veel riviertjes en nog groener. Ook hier weer veel bruggetjes over riviertjes heen maar vaak lijkt het wandelpad ook een klein riviertje. We blijven stijgen tot we bovenin het pad bij de rivier uitkomen en het pad niet verder gaat. Hier hebben we mooi uitzicht op het einde van het dal met verschillende watervallen om ons heen en een hangende gletsjer op een stijle wand. Een mooi eindpunt van de wandeling. Over hetzelfde pad weer terug, gelukkig weer zonder regen maar alleen druppels uit de bomen als het waait.
Bij de auto aangekomen rijden we weer verder naar het zuiden en wijken van de carretera austral af en rijden nu richting Puerto Aysén. Hier kopen we nog wat groente en fruit en rijden wat zuidelijker weer naar de carretera austral en richting Coyhaique over de ruta 240. Echt een hele mooie weg met een groen dal en hoge rotswanden en watervallen. Een kilometer voor de stad vinden we een rustige camping waar we besluiten te kamperen.

21-12
Vandaag zijn we weer wakker geworden met regen. Na een half uurtje was het droog en zagen we zelfs blauwe lucht. We hebben snel de tent leeggeruimd en in het zonnetje gezet om te drogen. Na het ontbijt was de tent al droog.
Het was nog een kilometer rijden naar Coyhaique waar we de auto wilden laten keuren, revision tecnica zoals ze dat hier noemen. We waren op tijd en konden meteen de auto laten keuren. Dat gaat hier als lopende band werk in een file en duurt niet meer dan 20 minuten. Eerst bekijken ze de auto snel even en daarna word hij met de voorwielen op platen gereden. Deze platen gaan bewegen en schudden de hele auto door elkaar en vanuit de onderkant bekijken ze of alles goed is. Daarna word er gekeken of de lampen goed zijn. Na de lampen controle word de uitstoot gemeten. Daarna worden de vering en remmen op de proefgesteld op wat rollen en een plaat waar de auto op gereden word. Alles word op de computer geregistreerd en als de auto klaar is dan word het resultaat uitgeprint. Helaas was de uitstoot van onze geweldige jeep teveel en dus niet goedgekeurd. Er werd ons aangeraden om het nog een keer te laten controleren wanneer de motor koud was. Dit hebben we dus meteen maar gedaan. Even gelezen en foto’s op de laptop gezet en daarna nog een keer laten controleren. Ook de 2e keer bleek de uitstoot nog teveel te zijn, nog meer dan daarvoor en dus weer afgekeurd. Nu kwam de chef het slechte resultaat brengen. Hij raadde ons aan om even te rijden en als de motor warm was een minuut of 4 met veel toeren te rijden. Dit hebben we maar even gedaan, veel toeren laten maken misschien voor de zekerheid maar langer dan die 4 minuten en iets meer toeren dan hij zei. De 3e keer, net voor de lunchpauze nog een keer dezelfde controle. Nu was de uitstoot gelukkig ruim onder de grens en konden we onze weg naar het zuiden vervolgen. (Sorry, Guido wilde dit erg uitgebreid vertellen)
We vertrokken weer lekker in het zonnetje maar al snel volgde hevige regen. De omgeving nog steeds echt geweldig mooi. Af en toe regende het wat minder maar bleef erg nat. Na een tijdje zaten we zelfs in een flinke sneeuwbui. Echt geweldig zo hoe veranderlijk het weer kan zijn. We kijken al uit om meerdaagse trekkings te gaan doen in deze omstandigheden, vooral Inge natuurlijk.
We zijn doorgereden tot aan een zijstuk van Lago General Carrera waar we een camping hebben gevonden. Na een heerlijke hete douche hebben we een vuurtje gemaakt in een schuurtje en daar ons eten bereid.

22-12
Vandaag zijn we helemaal doorgereden naar het eindpunt van de Carretera Austral; Villa O’Higgins. We hebben vandaag heel weinig regen gezien en heel veel zon. Hele mooie omgeving natuurlijk weer en moeilijk te omschrijven, ik stel voor dat jullie zelf maar een kijkje moeten nemen.
Tijdens de rit naar Villa O’Higgins moet je de ferry nemen die je over het fjord Estero Michell naar de overkant neemt. Deze ferry gaat 3 keer per dag en is geheel gratis. Na 45 minuten konden we de weg weer vervolgen. Rond 21:00u zijn we hier aangekomen en snel het tentje opgezet in binnen in het gezellige, warme hostel het eten bereid.

23-12
We hadden bedacht dat we een 2 of 3 daagse trekking wilden gaan lopen in de omgeving van Villa O’Higgins. In het hostel kwamen we er achter dat wat we wilden niet mogelijk was. Het alternatief was om een dagwandeling te maken. Plannen weer aangepast, vandaag een dagwandeling, morgen weer terug naar het noorden, aangezien de weg stopt in Villa O’Higgins. Er stond 5 uur voor de dagwandeling, dus uitgeslapen en dagrukgzakje gepakt. De wandeling ging omhoog naar een mirador (uitzichtpunt) en verder naar een volgende mirador. Daarna hebben we een stuk een rivier gevolgd en bij het einde van de wandeling lekker gelunchd. Daarna dezelfde weg terug gelopen. Het was wederom een mooie wandeling door verschillende landschappen. Daarna een heerlijk warme douche gehad en eten gemaakt in het hostel. Morgen gaat de weg terug naar het noorden naar Argentinië. Daar hopen we eerste kerstdag te beginnen met een 3 of 4-daagse wandeling bij de Monte Fitz Roy. Dat zijn dus onze kerstplannen. Met nieuwjaar zijn we hopelijk een trekking aan het doen bij Torres del Paine. Zijn jullie op de hoogte van onze plannen, maar zoals gewoonlijk zullen ook die weer veranderd worden.

De foto's van de afgelopen dagen:

Fijne kerst iedereen en tot het volgende verhaal.

• 24 December 2011 - 05:10

Jan En Truus:

wat hebben jullie weer veel ondernomen en echt mooie foto, gemaakt. van hieruit wensen wij jullie fijne kerstdagen toe en de allerbeste wensen voor 2012 maar dat zal wel lukken allemaal denken wij veel groetjes en liefs uit Son

• 24 December 2011 - 06:20

Charlotte Schoenmake:

Dat klinkt weer helemaal super! Ik ben stiekem wel een beetje jaloers op jullie hoor, haha! Nee jullie verdienen het :) Groetjes van mijn moeder. Geniet ervan en alvast fijne kerstdagen en de allerbeste wensen voor 2012 toegewenst! Liefs, Charlotte Schoenmaker

• 24 December 2011 - 09:19

Nick:

Ziet er allemaal weer erg mooi uit!
    Zelfs in de regen!
    Fijne kerstdagen!

Groeten, Nick

• 24 December 2011 - 16:17

Sanneke:

Godsamme, dan zat ik er met mijn 38,5 meter een beetje ver vanaf ;) Chris gaat bij de volgende vraag goed zn best doen om stefan eens te verslaan :) Fijne kersttt!

xxxx

• 24 December 2011 - 16:42

Stefan:

Wat een top verhalen weer! Schitterende foto's. Jullie ook fijne kerstdagen en een goed 2012.

Top trouwens dat ik weer gewonnen heb! De volgende keer mag je me eenmalig uitsluiten van deelname, dan blijft het ook leuk voor de rest ;-)

Groeten Stefan

• 24 December 2011 - 17:57

Stefan:

@Sanneke: De vraag was ook hoe oud ongeveer de boom was, niet hoe hoog. Zo zal je nooit winnen ;-)

• 24 December 2011 - 22:18

Linda En Teun:

Weer een leuk verhaal.. Ik zat er dan niet heel ver langs met die prijsvraag. Hopelijk heb ik het de volgende keer wel goed!
    Jullie ook fijne kerst, missen jullie hier wel !!
    (ik jou Inge vooral in de keuken;-))
    Liefs x

• 25 December 2011 - 15:41

Lieke B:

Jeee wat een mooie foto's weer zeg! Klinkt erg gaaf allemaal.
    Jullie hebben in ieder geval een originele kerst dit jaar! Eens een keer wat anders dan alleen maar eten en eten;)
    Have fun!

Kusssss

• 27 December 2011 - 21:36

Nicole:

Klinkt wederom weer allemaal goed. Kerstdagen verder goed doorgekomen. Ook gek om zo je kerstdagen te vieren. Is eens wat anders dan konijn of gourmetten! Alvast een super jaarwisseling gewenst, maar dat zal wel lukken. Gr. Nicole

• 28 December 2011 - 11:24

Piet Em Carrie:

Wat sportief van jullie dat jullie de regen en de sneeuw trotseren om toch je programma af te werken e aan de foto's te zien was het echt wel de moeite waard. Guido, je begint er al aardig als een wereldreiziger uit te zien! Heel veel plezier en zonnig weer toegewenst op jullie komende trektochten en tot schrijfs in 2012.
    Knuffels uit Eersel