Around Monte Fitz Roy - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Guido en Inge - WaarBenJij.nu Around Monte Fitz Roy - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Guido en Inge - WaarBenJij.nu

Around Monte Fitz Roy

Door: Guido en Inge

Blijf op de hoogte en volg Guido en Inge

30 December 2011 | Argentinië, El Calafate

Hallo trouwe lezers,

Hierbij een stukje hoe wij onze kerstdagen hebben besteed.

24-12
Vroeg opgestaan want we wilden de eerste boot hebben van vandaag. Gelukkig kan Guido goed racen dus waren we ruim op tijd bij de boot. Na een boottocht van 45 minuten kwamen we weer aan de andere kant van het fjord aan. Daar onze weg een stuk vervolgd over de Carretera Austral tot net boven Cochrane. Daar zijn we van de Carretera Austral afgegaan om de grens over te gaan naar Argentinië. Toen we van de weg afweken leek het wel alsof we weer in het noorden van Chili zaten. Weer een hele mooie omgeving maar een stuk droger. Na 80 km kwamen we bij de grenspost aan. Het verliep een stuk makkelijker dan de vorige keer. Argentinië inkomen was gelukkig ook geen probleem. Inmiddels was het al 5 uur, we hadden een beetje verkeerd gerekend in de tijd dus. We hadden nog 85 km onverharde weg voor de boeg, voordat we in een dorpje aan zouden komen. Na 20 km kwamen we er achter dat we verkeerd gereden waren, we waren recht langs de grens omhoog aan het rijden in plaats van van de grens af richting het oosten. Rond 7 uur besloten we maar een kampeerplekje te zoeken. Uiteindelijk een mooi veldje gevonden, met kampvuurplekje. Met kerstavond hadden we dus een heerlijk maal met een wijntje en kampvuur en een lekker avond zonnetje. Niet verkeerd dus!

25-12
Onze weg voortgezet, langs de grens omhoog. Het was gelukkig wel een mooie weg door een mooi landschap. Na anderhalf uur rijden kwamen we eindelijk op de verharde weg in Los Antiguos uit. Vanuit daar zijn we doorgereden naar Perito Moreno. Daar hebben we de ruta 40 opgepakt. Ruta 40 is in Argentinië wat de Carretera Austral in Chili is. Het begon met een stuk verhard, wat later (onvermijdelijk) overging in onverharde weg. Omdat het asfalteren van de hele weg onder constructie is hadden we af en toe wel geasfalteerde weg. De omgeving is vooral erg droog en stoffig, heel anders dan de Carretera Austral. Dit komt doordat de bergen op de grens veel regen tegenhoudt. Het werd nog even spannend met de benzine, of we het volgende dorp zouden halen. Gelukkig waren we op tijd bij een pompstation. We hadden ook helemaal geen drinken meer, door het wildkamperen. Gelukkig zijn hier eerste kerstdag gewoon winkels open dus konden we nog wat drinken halen. De auto begon steeds meer herrie te maken, terwijl hij anders erg stil is. Na een blik onder de auto bleek dat de uitlaat kapot was en we eigenlijk Frank hier hadden moeten hebben om de uitlaat even te lassen. We besloten rustig door te rijden naar onze plaats van bestemming. Inmiddels begon het weer laat te worden. Langs de kant van de weg ons eten gekookt, zodat we toch nog verder konden rijden naar El Chaltén. De laatste 130 km waren verharde weg dus konden we goed doorrijden. Tegen 22u kwamen we in El Chaltén. Achter El Chaltén ligt de Monte Fitz Roy. Een schitterende berg waar onze volgende trekking naar toe gaat. Camping gevonden en een wijntje open getrokken, het is tenslotte eerste kerstdag.

26-12
2e kerstdag kennen ze hier (gelukkig) niet, nu konden wij mooi onze auto laten maken. Dat kon dezelfde dag dus hadden wij tijd om onze spullen te pakken voor de trekking. Een dag op en om de camping. Aan het einde van de middag konden we de auto ophalen. 80 euro lichter en een hoop herrie minder aan de auto.

27-12
8 uur opgestaan en de tassen klaar gemaakt. 9:30 vertrokken voor een 2/3/4 daagse trekking. Het weer was mooi, zonnig, geen wolkje aan de lucht. De wandeling ging rustig omhoog, om vervolgens een beetje te dalen naar laguna Capri. Een mooi meer van waaruit je zicht hebt op de Monte Fitz Roy. Na nog een mooi stuk lopen kwamen we bij de ‘camping’ aan. De ‘camping’ bestaat uit een groot vlak stuk waar ze plaatsen voor tenten hebben gemaakt. Er is een gat in de grond met een hokje er omheen waar je naar de toilet kan. Het was inmiddels lunchtijd, dus na het opzetten van de tent hebben we soep klaar gemaakt. Er is één groot nadeel als je in december of januari trekkings gaat doen in Patagonië en dat zijn tábanos, oftewel paardenvliegen. Ze zoemen erg irritant en bovendien steken ze ook. Soms zitten de met wel 20 tegelijk op om rondom je. Om gek van te worden. Op de camping waren er ook erg veel. Dat, samen met de harde wind, deed ons besluiten om de soep in de tent te eten. We wilden graag nog een side-trip doen om dichter bij Monte Fitz Roy te komen. Toen we na een half uur buiten keken was de monte Fitz Roy in de wolken. Niet echt de moeite om daar 3 uur voor op en neer te wandelen. We besloten later op de dag te gaan (aangezien het erg lang licht blijft) en anders morgenvroeg als de bewolking weg was. De hele dag verdween de bewolking niet, het werd erger en soms regende het zelfs.

28-12
Het weer is ’s nachts alleen maar slechter geworden met erg harde wind en regen. Toen Guido om 7 uur wakker werd was het weer stralend blauw. Snel ontbeten, dagrugzakje gepakt en vertrokken. Inge vond dat we al erg vroeg waren, de hele camping was nog stil. Terwijl wij aan onze tocht naar boven begonnen, kwamen er al een aantal mensen naar beneden! Reken dat die tocht 3 uur lopen is, heen en terug. Die mensen moeten dus al om 4 uur opgestaan zijn! De weg naar boven was steil, warm en vol met paardenvliegen. Na 450 meter stijgen kwamen we bij laguna de los tres aan, met een schitterend uitzicht op de Monte Fitz Roy! Daar hebben we die wandeling voor gedaan! Na een beetje te hebben uitgerust zijn we weer naar beneden gelopen. Daar de tent ingepakt en de route voortgezet. Deze ging een beetje terug naar wat we de vorige dag al gedaan hadden. Daarna bogen we af naar rechts om langs laguna Madre (moeder) en laguna Hija (dochter) te lopen. Na een klein stukje dalen kwamen we op de route uit die richting laguna Torre ging. Achter laguna Torre ligt Cerro Torre, ook een mooie berg. Mooie plek om daar vlakbij te kamperen. Rond half 3 kwamen we op de camping aan. Inmiddels werd het weer bewolkt, dus de side-trip moest weer wachten tot de volgende dag.

29-12
Het duurde lang voordat de zon scheen, dus we hebben een beetje uit kunnen slapen. Toen we om half 9 wakker waren, bleek de bewolking pas een beetje op te lossen. Na het ontbijt zijn we vertrokken naar laguna Torre. Deze weg was korter, na 5 minuten waren we al bij het meer met wederom een mooi uitzicht, deze keer op Cerro Torre. Na nog een uurtje langs het meer te hebben gelopen zijn we weer naar de camping gegaan. Spullen weer ingepakt en deze keer ging de tocht terug naar het dal. Na 3 uur lopen kwamen we weer aan in El Chaltén. Na een heerlijk warme douche en een fles cola waren we weer een beetje op adem gekomen.

Natuurlijk de foto's: https://picasaweb.google.com/101601467221489267971/AroundMontFitzRoy?authkey=Gv1sRgCKK9jp7J4OPWOg#

Iedereen een fijne jaarwisseling!

Groetjes Guido en Inge

• 30 December 2011 - 16:15

Elly:

Weer een mooi verhaal en prachtige foto's. Deze keer eens veel van jullie samen!
    Ook voor jullie: Een fijne jaarwisseling en 1001 gelukwensen voor een gezond en goed 2012.
    Laat ons vooral nog veel van julie mogen meegenieten.
    Liefs, Hans en Elly

• 30 December 2011 - 17:48

Jan En Truus:

Zo te lezen hebben jullie fijne kerstdagen gehad. En wederom ook weer mooie foto,s. Wij wensen jullie een fijne jaarwisseling toe en een gelukkig en gezond 2012.Veel groetjes en liefs vanuit Son

• 30 December 2011 - 19:42

Leonie:

O. het klinkt allemaal heerlijk avontuurlijk.
    Fijne jaarwisseling en veel geluk in 2012
    Leonie Bonants

• 30 December 2011 - 19:45

Jeroen En Miranda:

Prachtig die foto's. Normaal zien wij dat soort foto's alleen in boeken. Geweldig dat jullie dat allemaal in het echt mee mogen maken.
    Ook wij wensen jullie een hele fijne jaarwisseling en nog veel reisplezier in het nieuwe jaar.
    Groetjes van ons vijfjes.

• 30 December 2011 - 23:22

Wendy:

Dit is het he!

• 31 December 2011 - 08:20

Linda En Teun:

Dit is eens een hele andere kerst als in Nederland. Wel leuk dat jullie het zo ook een keer meemaken. Hopelijk zitten jullie volgend jaar gezellig weer bij ons aan tafel..;-)
    Ook weer hele mooie foto's, begin langzaam aan een beetje jaloers te worden.
    Ook voor jullie een fijne jaarwisseling en alvast een super 2012, waarin in jullie nog veel moois kunnen zien en beleven.
    Liefs x

• 31 December 2011 - 09:08

Annette:

Na zo'n mooie kerst ben ik benieuwd naar hoe jullie de jaarwisseling gaan doorbrengen!! Hier wordt momenteel al weer volop geknald. Heel veel geluk en nog veel mooie avonturen toegewenst voor 2012!!!! Annette

• 31 December 2011 - 15:56

Stefan:

Mooi daar joh. Hier gaan we over een paar uurtjes aftellen. Jullie alvast een super 2012 en geniet ervan!

• 01 Januari 2012 - 18:14

Harry En Toos:

hoi Guido en Inge wij hebben jullie reisverslag weer gelezen geweldig om dit allemaal mee te maken. Wij wensen jullie het allerbeste toe in 2012 Harry en Toos v der Steen.

• 03 Januari 2012 - 17:02

Tuubke:

ennuh guido...vette vakantie he,

ik ben net voor de kerst begonnen met het lezen van jullie wereldreis en ik moet eerlijk bekennen dat ik in het begin echt dacht 'is tie voor die droge zwick nou helemaal naar zuid amerika gereisd', maar sinds jullie zo ongeveer halverwege chili zijn begint het ineens machtig mooi groen te worden, sinds die tijd ben ik met google maps ernaast jullie route aan het volgen, zodat ik die eens kan herhalen, dus klein verzoekje vanuit het zuiden van limburg: de volgende keer meer foto's als het groen wordt ;-)

zet hem op und machs gut nah,

arjen

• 04 Januari 2012 - 21:52

Anke:

De beste wensen voor het komende jaar!! Erg mooie foto's zeg.. Fijne jaarwisseling gehad?

Groetjes Anke

• 06 Januari 2012 - 20:40

Piet En Carrie:

Hoi Inge en Guido,

Leuk dat jullie eens naar Nederland gebeld hebben op nieuwjaarsdag. Ik hoorde het van jullie mam. Wel jammer dat het bezoek aan dat natuurgebied wegens de grote brand niet door kon gaan. Het was hier ook op het nieuws. Jullie hebben je waarschijnlijk toch wel goed vermaakt.
    Het waren weer heel mooie foto's die op de side stonden.
    Alle goeds en geluk en nog heel veel reispleizier in 2012.

Gr.Piet en Carrie

• 08 Januari 2012 - 19:28

Koen:

Goed man!

Prachtige avondturen!
    Ik krijg er echte reislust van, reis in de vorm van vakantie bedoel ik dan!

Net na de carnaval ben ik in argentinie voor mijn werk! Zijn jullie er dan nog?

Geniet er van!